Oklart med skiljsmässan
23.03.2024
Hej! Mina föräldrar satte ner familjen i slutet av oktober 2023 och berättade att mamma ville skilja sig från pappa. Pappa tog det väldigt hårt och visste inte vad han skulle göra. Han försökte föreslå terapi för han och mamma, men mamma sa att hon var säker på hennes beslut och att inte skulle ändra på något. Diskussionen höll på sedan i ca 2 månader men sedan har det tagit stopp.
Nu är det nästan april och ingen i familjen har nämnt något relaterat till skilmässa sedan januari. Allting är fortfarande som vanligt. De sover i samma säng, diskuterar deras dagar, har kul tillsammans och pratar om deras framtid.
Jag har tänkt på att mamma kanske ändrat sig, men vågar inte vara säker eftersom inget har bekräftats. Men ja mår bara dåligt när ja int kan gå vidare, i väntan på att allting förändras närsomhelst.
Ja vill int ta upp de heller fö då kanske dethär lugnet tar slut, även fast lugnet känns som ett limbo.
Ja fattar bara inte hur jag ska tänkta eller vad jag ska tro. Ja blir så frustrerad när jag inte vet vad som kommer hända.
Förvirrad dotter
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
25.03.2024
Hej!
Jag förstår verkligen att du är jätte förvirrad. Och det är också jätte tokigt att dina föräldrar inte berättat hur deras plan ser ut nu framöver. Jag vill ändå uppmuntra dig till att fråga. Du kan också välja att fråga bara en av dem, någon gång då ni är på tumanhand. Dina föräldrar kommer inte bli ledsna för att du frågar, tvärtom. Som förälder vill man alltid sina barns bästa, och därför kommer de så gott de kan säkerligen förklara hur situationen ser ut just nu.
Jag förstår också att du är rädd för att "väcka en eventuell björn som sover", men jag vill du ska veta att berätta hur det känns alltid är en bra idé. Att gå och fundera och tänka kommer göra att allting bara växer och blir jätte stort inombords. Har du syskon? Kan ni prata om det som varit och är? Kan ni hjälpas åt att fråga?
Som förälder är det lätt hänt att man tänker att deras parrelation inte "angår" barnen, men så är det ju såklart inte! Hela familjen påverkas. Men det kan vara en orsak till att de inte berättat hur det är just nu. Sen kan de ju hända att dina föräldrar jobbar på det, så låter det iallafall, men inte kommit fram till nåt slutgiltigt beslut ännu. Oberoende hur det är, så ska du få veta var de ligger just nu. Trots att det känns skrämmande så vill jag uppmuntra dig till att fråga, för du kommer sen att inse hur mycket som blir lättare av att du bara frågade. Det kan också förhoppningsvis leda till att dina föräldrar kommer ihåg att berätta självmant längre fram också.
Kram!