Skådespelare
31.03.2014
Hej Decibel! :)
Jo jag undrar bara om ni vet hur man ska göra om man ska söka in till en film eller Wasa Teatrr t.ex som skådespelare? :) Har det liksom i blodet haha och jag undrar hur man ska göra då man ska på domdär intervjuverna och hur man får veta när de är osv..
Vore tacksam för svar :) Tha one

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.04.2014
Hej Tha one!
Roligt att du hittat din grej! Tyvärr är det väldigt sällsynt här i Österbotten att det söks folk till tex teatrar eller filmer. Dels har vi väldigt lite produktioner av den storleksklassen i Svenskfinland, dels händer det mera i Södra Finland än här uppe. Men nu som då behöver just tex Wasa Teater barn och unga till någon uppsättning (har själv spelat teater på Wasa Teater som 9-åring, men då plockade de från de vuxna skådisarnas och personalens barn), och YLE behöver nu som då allt från unga programledare till statister. Kan du finska har du lite större utbud, likaså om du kan sjunga.
Oftast annonserar teatrar, filmproduktionsbolag osv i regionala tidningar och annan media att de kommer att söka folk till olika uppsättningar. Kanske det tex nämns i lokal radio? Men det gäller nog mera ifall det är frågan om en större produktion - mindre grejer som lokala revyer eller musikaler söker kanske folk mera med ryktets hjälp, sina facebook-sidor osv. Men av dem får du superbra erfarenhet, så gå gärna med i någon revy eller sommarteater, kolla om vuxeninstitutet kommer att ha någon teaterkurs osv osv osv Det lönar sig också att lära sig de rätta termerna för saker och ting (allt från fondkuliss till punch-line). Överlag är det nog de sociala medierna man ska följa idag för att få nys om auditioner och uttagningar, tex genom att gilla Wasa Teater på Facebook. Kolla även organisationer inom film, teater och kultur överlag, som Svenska Österbottens Ungdomsförbund, kursutbudet i närmsta stad... Pröva dig fram och framförallt fråga dig fram. Plötsligt är det någon som känner någon som söker folk till sin film - Österbottens kulturliv fungerar väldigt långt på kontakter.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott