Tankarna tar över
18.07.2022
Hej! Ber om ursäkt i förväg för detta kommer bli en hel bok och säkert lite krångligt. Behöver råd men också bara skriva av mig I guess. Lägger en del i hemliga rutan så ingen känner igen sig...
Har gillat en kille i typ 4 månader nu. Vi fick kontakt genom en gemensam vän (kan kalla henne Lisa så vi får lite ordning på saker) men vi har bara pratat på snapchat, har alltså aldrig pratat med honom på riktigt. Grejen är att jag vet att han är väldigt dålig för mig och är toxic, kan inte kommunicera, gillar inte mig osv, men kan ändå inte släppa honom och vet inte ens om jag vill det. Ändå känns det som att jag aldrig är tillräckligt bra för honom. Vill träffa någon ny kille men vet inte hur och var, har aldrig varit tillsammans med nån...
Lisa berättade att han gjorde slut med sin flickvän i vintras och har varit deprimerad över det, och hon berättade också att när han först blev ihop med flickvännen slutade han prata med Lisa ( i sakta mak började han svara mer sällan och skriva och bry sig mindre, tills han tillslut slutade svara helt), och dissade även sina andra vänner. Sen direkt efter han och flickvännen gjort slut började han prata med Lisa igen.
---hemliga rutan---
Jag har tänkt på honom 24 timmar om dygnet, oroat mig för honom, mått dåligt, varit heartbroken, haft väldigt mycket ångest och tankarna om honom har styrt mitt liv helt, och efter allt det här vet jag att jag skulle borda gå vidare, men kan bara inte. Jag har försökt länge nu men det skiter sig hela tiden. Jag väntar fortfarande på att han ska skicka godnatt åt mig varje kväll och om han inte gör det blir jag ledsen, kan inte sova osv. Är så attached till honom och vet inte hur jag ska ta mig ur det. Har dessutom haft ganska mycket problem med fake friends på senaste tiden som har gjort mig väldigt ledsen, och det och hela grejen med killen har gjort så jag känner mig helt tom inuti, och kanske även att jag dras ännu mer till honom, fast jag vet att det aldrig kommer bli något mellan oss, men lever på tankarna om oss i huvudet. Funderar hela tiden på vad jag gjorde för fel, går igenom allt i mitt huvud för femhundrade gången och försöker hitta var det gick fel. Det har gått så långt att jag lyssnar på musik varje ledig stund för att dämpa ångesten och tankarna.
Fick höra över helgen av Lisa som pratat med killens bästis igen att han kanske har en ny flickvän, och att det skulle makea sense för att han har betett sig senaste tiden exakt som han gjorde sist (enligt Lisa då), alltså varit distant, gått flera dagar utan att skicka nåt osv. Känner mig väldigt ledsen över det för det betyder att min chans är helt borta, att han förmodligen slutar snapa med mig helt, men också för att jag inte förstår vad jag gjorde för fel. Han kan vara med henne men inte med mig, och han kunde vara med exet men inte med mig, då han ändå betedde sig en tid som att han skulle vara intresserad? Det känns bara som att jag inte är tillräckligt bra för honom... Vet allt det där med att inte låta någon annan bestämma ens värde, jag är bättre utan honom och att det inte är mitt fel, men det är bara så svårt och tror inte det själv... Vill inte förlora honom på något sätt för när han inte snapar med mig blir jag ledsen, även om han bara skickar selfies och det är jobbigt för mig att bära konversationen hela tiden, så det är en riktig sits jag är i här. Det är jobbigt att bry sig så mycket om någon som inte bryr sig alls tillbaks.
Som jag sa, förlåt att det här blev långt och krångligt men behövde väl bara skriva av mig, och skulle behöva råd hur i hela friden jag ska komma vidare i livet. heartbroken

Ungdomsinformatör Kix svarar
21.07.2022
Hejsan!
Tack för att du skrev in. Jag kan höra att du har mycket som snurrar i ditt huvud och att det blir väldigt tröttsamt att gå runt med alla dessa frågor men inga klara svar. Ingen fara att du skrev långt, det är bara bra, att skriva kan vara en väldigt terapeutisk process och du är bra på att sätta ord på saker :) Ifall du inte redan skriver dagbok så skulle jag rekommendera dig att börja på med det, så du skulle ha ett ställa där du kan sätta ut alla dina tankar så att de skulle komma sig bort från att snurra i din hjärna och ut på något mera fysiskt ställe. Detta brukar hjälpa för att reda upp trådarna. När man bara har det i huvudet så blir det lätt en karusell av tankar – de går runt och runt och runt. Därför är det också bra att prata om sånt som man upplever som jobbigt med vänner eller andra människor man litar på, så att man får bollat sina tankar med någon. Så det är fint att höra att du kan prata med Lisa om det här.
Jag tycker det låter som att du har hanterat din sida av kommunikationen i det här rätt bra – du har varit rak och öppen när du berättat om vad du känner, och du har vågat ta kontakt. Det är jättebra!! Du har inte gjort något fel. Resultatet var kanske bara inte det som du ville ha denna gång. Men du behöver inte ändra på dig själv för det. Ibland blir det bara inte som man ville, fast man inte gjort nåt fel. Nästa gång kanske det går annorlunda?
Jag kan kanske tycka att den här killen har varit lite oklar i sin kommunikation utifrån vad du berättar, men det kan ju inte du rå på. Kanske är han egentligen inte ännu redo för den typen av förhållande.
Ifall det faktiskt är så att han har hittat någon ny så tycker jag det är rätt asig stil av honom att inte berätta det till dig, eftersom han ju vet om att du också har känslor för honom. Kanske är han rädd att såra dig, men faktum är ju att han sårar dig mera genom att ghosta eftersom det lämnar dig med massa frågor. Jag tycker du kan fråga rakt av honom – säga att du hört att han kanske har hittat en flickvän, och fråga om det stämmer? Isf om det är så, så är det kanske lättare för dig att också gå vidare, än att du behöver gå runt och undra så mycket.
Ifall han faktiskt HAR hittat någon flickvän – kom ihåg att det inte handlar om att någon av er tjejer på nåt vis skulle vara ”bättre eller sämre” än varandra. Ibland handlar saker också mycket om plats och om timing. Det framgår i din text att ni inte har talar irl, utan bara på snap. Kanske han nog varit intresserad av dig i nåt skede (så tycker jag iaf det låter), men plötsligt kan det också ha dykt upp en tjej i hans näromgivning, som det då varit ”lättare” att ”glida ihop” i ett förhållande med ifall de hängt på samma ställen irl. Helt utan att du varit fel på något vis!
Det kan kanske också vara ett tips ifall du i framtiden hamnar i en liknande situation – försök se till att träffa människan du är intresserad av i ett relativt tidigt skede. Då blir ofta kommunikationen klarare, och man kan ta in den andras ”vibes” bättre. Då minskar också risken att man skapar en felaktig drömversion av vem den andra kanske är, utan får en klarare bild, också av potentiella negativa sidor.
IFALL det är så att den här killen är en av de första som du har haft på G med under en lite längre tid så är det naturligt att du känner ganska starkt kring allt det här, för det gör ju saken så mycket mer spännande. Förälskelse kan vara fint och roligt, men också till en viss del smärtsamt, på grund av all längtan och alla starka känslor.
Jag hoppas att du snart kommer hitta någon som är beredd att ge dig allt det fina som du förtjänar. När du gör det så kommer ditt sätt att vara kännas heeeelt rätt, så sluta inte vara den du är. Och som jag sa tidigare, jag tycker du har skött det här bra från din sida, trots att det inte (iaf hittills) gått som du önskat.
Det kan vara svårt att ge råd när det gäller hjärtesorg, för tyvärr så är det tid som behövs. Så ge dig själv tid, och låt dig själv vara ledsen och känna genom de känslor som du behöver känna. Känslor är aldrig ”rätt eller fel”. Se till att umgås mycket med kompisar och aktivera dig i att göra roliga saker fastän du känner dig lite nere just nu, för att få tankar på annat. Dagbok är också bra, som jag nämnde i början. Och viktigast av allt – se till att ta hand om dig själv!! Lägg kärlek på dig själv, ha ungefär samma typ av sympatier med dig själv som du skulle ha med en god gammal vän som gick genom samma sak. Tala inte ner till dig själv. Se till att du får tillräckligt av de saker du behöver, såsom sömn, mat, motion, och roliga saker.
När det gäller att träffa någon ny så kommer det nog hända ännu, oftast händer det när man minst anar det. Du är så ung ännu så kärleken hinner nog, även om jag förstår att det är nåt du skulle vilja ha NU. Försök att vara öppen för nya kontakter av alla de slag och att lära känna nya människor, på den vägen kommer man långt. Utstrålar man att man är öppen för nya bekantskaper så drar den typen av energi ofta människor till en.
Lycka till!
Kram, Kix