Bruna flytningar
05.03.2024
Hej jag bytte från p-piller hade uppehåll i 2 dagar och började med p-plåster jag hade p-plåster i en vecka men tycke inte de funkade så jag bytte tillbaka till p-piller hälsovårdaren sa jag skulle till p-piller dagen som jag har plåsterbytar dagen och det gjorde jag men nu har jag brunaktiga flygningar och vet inte varför jag vill inte gå till hälsovårdaren så jag skriver här istället

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.03.2024
Hej,
Du skriver att du bytte från p-piller till p-plåster, och efter en vecka tillbaka till p-piller. Med tanke på det så är det inte alls kontigt att du nu upplever mellanblödningar (bruna flytningar). P-pillren och plåstren fungerar enligt samma principer, men hormonhalten är olika i dem så det är ganska naturligt att din kropp blev lite förvirrad.
Det är alltså inte ett tecken på att någonting skulle vara "fel" att du nu har mellanblödningar, utan sannolikt bara en följd av att hormonnivåerna i kroppen har varierat. Fortsätt därför med dina p-piller enligt de anvisningar du fick av din hälsovårdare. Det är omöjligt att säga hur länge mellanblödningen kommer att pågå. I "värsta fall" pågår den tills du håller nästa paus och släpper fram bortfallsblödningen, men den kan också upphöra tidigare än så.
Kram,
Tessi