Mens
02.05.2024
Är det normalt att blöda 8-9 dagar med 25 dagars menscykel. Och blöda i genom 2-3 gånger per dag på första dagarna av mensen. Hatar mens

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.05.2024
Hej,
Du frågar om det är normalt att blöda så mycket som du gör, och på det skulle jag svara att det i princip är normalt, men att jag också förstår att det är både tungt och irriterande. Det är alltså inte direkt ovanligt att blöda så länge och så rikligt som du gör och det innebär inte nödvändigtvis att någonting är fel, men du har också all rätt i världen att tycka att det är jobbigt.
För tjejer som blöder så mycket som du gör så kan det vara till stor hjälp att börja med p-piller. Eftersom p-piller gör att slemhinnan som växer i livmodern inte blir lika tjock så innebär det för de flesta att de blöder betydligt mindre och har mindre mensvärk. Så kanske detta skulle vara ett alternativ för dig? Du kan börja med att diskutera saken t.ex. med din mamma eller med skolhälsovårdaren. Med alla mediciner finns det risk för biverkningar, och p-piller (eller andra hormonella preventivmedel) är inget undantag. De medför en något förhöjd risk för blodproppar, och vissa tjejer kan behöva testa flera olika piller innan de hittar ett som de är nöjda med, men blödningarna brukar bli betydligt lättare.
Om du vill diskutera olika alternativ så kan du kontakta preventivrådgivningen i din hemkommun och diskutera saken med en barnmorska.
Kram,
Tessi