Ångest?
24.01.2024
Ångest beskrivs ofta som katastroftankar, alltså att en person konstant oroar sig över vardagliga saker eller att man tror att något hemskt ska hända. Min ångest är (eller kanske snarare känns) nästan bara rent fysiskt. Ibland kan jag vara väldigt oroad över det ena och det andra, men det är inte det som är mitt främsta problem. Jag mår snarare illa och har ett tryck i bröstet, eller som "fjärilar i magen" fast högre upp, i bröstet typ. Dessa symtom kan finnas där under en lång tid, flera timmar. Inte speciellt "akut" det är en mer ständig känsla som inte alltid är så stark men som nog stör mig. Symtomen kan vara där utan uppenbar orsak, behöver inte alls vara i samband med katastroftankar. Är det ångest då? Fast den mest känns fysiskt. Ångesten
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
06.02.2024
Hej,
Det du beskriver är nog helt klart ångest. Ångest som finns med hela tiden i ens vardag brukar man kalla för generaliserad ångest och det betyder, precis som du skriver att den inte känns riktigt akut men den upplevs ändå som störande. Det är lika tungt att ha denna typ av ångest som en mera akut form, som t.ex. panikångest. Det går åt mycket energi att hela tiden känna sig orolig, ängslig och på sin vakt.
Vid ångest gör sig din kropp redo att hantera den hotfulla situationen genom att öka mängden stresshormoner i blodet (adrenalin). Adrenalinet är det som orsakar de starka fysiska symptomen i kroppen. Musklerna spänns, hjärtat börjar slå snabbare och andningen blir intensivare. Ångestreaktionen utlöses i ditt centrala nervsystem och ett bevis på att du har en frisk hjärna. Det är tack vare en slags ”radar” i din hjärna som heter amygdala. Den jobbar hela din vakna tid och skannar din omgivning efter faror och hot. Om amygdalan upptäcker att dina sinnen beter sig lite konstigt så meddelar den genast vidare att det du upplever är ett hot och då startar ångestreaktionen. Tyvärr kan våra hjärnor inte skilja på vad som är ett verkligt hot eller en upplevelse av ett hot utan reaktionen startar oberoende. Som du kanske förstår då, så kan vi orsaka oss själva ångest genom att tolka att något är ett hot eller tänka på något som känns hotfullt.
När du är stressad reagerar du på samma sätt. Men stress utlöses av ett riktigt hot och ångest utlöses av att man tänker på att något är ett hot. Fint att höra att du fått hjälp! All behandling mot ångest idag går ut på att man ska lära sig hantera ångesten fast man helst vill springa iväg då den kommer. Detta är helt naturligt, att undvika obehag är mänskligt. Men ångest försvinner inte för att man undviker den, tvärtom, den blir värre. Man kan träna på egen hand att lära sig att stå ut och känna ångest.  Det är bra att komma ihåg att för de flesta börjar ångest och oro i tankarna och går ut i kroppen och blir till det fysiska obehaget, så genom att jobba med sina egna tankar kan man lära sig hantera sin ångest.
Hälsningar Camilla