Göra slut
28.03.2024
Hej decibel!
Jag har varit tillsammans med min pojkvän i mer än ett år. Vi har haft det bra och har roligt tillsammans, det märks tydligt att han gillar mig jättemycket. Men nu de senaste två månaderna har jag haft det lite jobbigt. Jag vet egentligen inte vad som är problemet men på något sätt känner jag mig inlåst med honom (+ matproblem). Min pojkvän är inte direkt kontrollerande men han blir enkelt sur och när jag frågar varför han är sur säger han alltid att han inte är det. Han brukar även bli ganska arg ibland men han vet inte om att jag vet det. Jag är inte rädd för honom men han har ett fåtal gånger hållit fast mig eller gjort saker som gör lite ont. De senaste två veckorna har jag funderat på att göra slut inom kort framtid men jag har ingen aning om hur.
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
05.04.2024
Hej!
Vad bra att du tog kontakt så att vi tillsammans kan fundera på din situation och hur vi kan lösa den på bästa sätt. Det är ingen ovanlig sits du befinner dig i och du är långt ifrån ensam med ditt problem så det ska nog gå att reda ut. Ingen fara!
Kärleksrelationer kan komma och gå under livets gång. De allra flesta människor kommer inte att förbli med samma person som dom var tillsammans med som tonåring, men det behöver inte betyda att förhållandet var dåligt eller att det inte var betydelsefullt. Det handlar oftast om att man helt enkelt växer ifrån varandra. Under tonåren utvecklas och förändras man på kort tid ganska mycket, därför är det inte ovanligt att ett jättebra och roligt förhållande plötsligt kan börja kännas som än börda snarare än en givande relation.
Det är aldrig lätt att avsluta en relation utan det kommer tyvärr alltid att komma med vissa nackdelar och konsekvenser. Men man ska inte låta dessa skrämma en ifrån att göra det som man innerst inne vet att man vill göra. Det är högst troligt att din pojkvän kommer bli både sårad och kanske även arg. Det är helt okej och naturligt, det är också något han har rätt till att bli. Han har dock inte rätt att sprida rykten om dig eller få dig att känna dig otrygg. Om han gör det så är det han som gör något fel och inte du.
Det är ALDRIG okej att göra något mot någon annan som gör ont. Det är heller aldrig okej att hålla fast någon på det sättet du beskriver. Man får ha starka känslor och man får bli arg och ledsen men det ger en inte rättigheten att fysiskt ta ut de känslorna på någon annan. Det är ett rejält övertramp och finns absolut på skalan av vad som räknas som fysiskt våld.
Jag tror att det bästa för dig i nuläget är att i första hand ta hjälp av vänner och trygga vuxna i din omgivning. Jag vill uppmuntra dig att berätta för någon vuxen om situationen du befinner dig i och oron du har över vad som kan hända när du gör slut. Det är viktigt att du inte lämnar ensam med dina tankar och att du får det stöd du förtjänar. Kom ihåg att ingen ska behöva vara ensam när ett förhållande tar slut oberoende av hur förhållandet sett ut eller vem som avslutat det. Vi behöver människor som finns där för oss, uppmuntrar oss och stöder oss när vi går igenom svåra situationer i livet. Det är helt naturligt.
När du pratar med din pojkvän är det först och främst viktigt att du känner dig trygg. Om du vill ses ansikte mot ansikte är det bra om ni träffas på ett ställe som känns bekvämt för dig och där du vet att du lätt kan ta dig bort om det skulle behövas. Om du bestämmer dig för att göra slut med din pojkvän är det bra om du försöker att tala utgående från ditt eget perspektiv. T.ex. "Jag har den senaste tiden inte mått så bra och jag känner mig inlåst i vårat förhållande, därför känner jag att det bästa vore om jag fick tid och utrymme att jobba på mig själv utanför vår relation". Du kan förklara att du uppskattar tiden ni haft ihop och att den varit viktig för dig men att du inte ser en framtid tillsammans mera på grund av att ni helt enkelt har vuxit ifrån varandra. Du kan säga att du upplever att ni båda skulle gynnas av att göra slut och utforska vem ni är utanför er relation. Du kan även förklara att du inte mår bra när han blir arg, håller i dig eller gör så att du får ont och att det inte är något som du tänker tolerera längre eftersom det inte är så det ska vara i en hälsosam relation. En bra relation är mycket mer än att man bara har roligt med varandra, det är jättebra att den biten fungerar för er men att ha roligt tillsammans räcker bara så långt. Du kan förklara att det är jätteviktigt för dig att man kan kommunicera i en relation och att du inte mår bra av passiv aggressivitet (när någon är sur men låtsas som ingenting).
Eftersom du burit på dessa tankar en bra stund nu kan du även använda det som en orsak till att du anser att det är bäst att avsluta relationen eftersom det inte heller är rättvist mot honom att ha en flickvän som konstant bär på tankar om att göra slut. Att ni båda förtjänar bättre än så.
Kom ihåg att stå på dig och lita på att du nog vet bäst själv vad du vill och vad du behöver. Ibland när man gör slut kan man ångra sig när man ser sin partners reaktion, ibland kan partnern även försöka manipulera genom att få en att känna sig skyldig och spela på ens medlidande. Partnern kan även ibland lova att bättra sig bara för att man inte ska lämna hen. I såna fall händer det ofta att man bestämmer sig för att göra ett nytt försök. Det är helt okej, men för att förhållandet ska kunna bli bättre kräver det att båda aktivt jobbar på det och gör positiva förändringar. Man kan inte gå tillbaka till exakt samma sorts förhållande och förvänta sig att saker ska vara annorlunda. Det kan kännas bra för en tid men oftast brukar känslorna man hade när man försökte göra slut komma smygande tillbaka när man märker att man fortsättningsvis är i exakt samma situation och med exakt samma människa.
Du skrev att du inte är rädd för din pojkvän men med tanke på det du skriver om hans temperament och det faktum att han varit fysisk med dig vill jag ändå uppmuntra dig att ta vissa försiktighetsåtgärder innan du gör slut.
• Berätta för en vuxen eller en vän om att du tänker göra slut. Var och när du tänker göra det.
• Se till att du befinner dig på ett ställe var du snabbt kan ta dig bort och det får även gärna vara andra människor i samma byggnad, gärna någon vuxen.
• Ha en vän eller vuxen som väntar på dig utanför.
• Ha telefonen nära till hands.
• Om ni har saker hos varandra är det bra om dom återlämnas innan du gör slut.
• Om du känner dig orolig eller hotad är det okej att direkt ta sig bort därifrån. Lita på magkänslan!
• Om det är akut ring alltid 112!
Jag hoppas att det här var till någon hjälp och att du fick lite klarhet i hur du kan hantera den här situationen. Kom ihåg att du är värdefull och förtjänar att må bra och känna dig trygg i ditt förhållande. Du förtjänar att få din röst hörd och dina gränser respekterade. Kom ihåg att alltid lyssna till din magkänsla och lita på att du vet bäst själv vad du vill och behöver!
Kram och lycka till! <3
Rosanna