Ingen bortfallsblödning av P-ring
19.04.2024
Hej! Jag tog ut min p-ring i måndags och har ännu inte fått någon bortfallsblödning. Jag fick lite lite brunt blod på mitt trosskydd men det var de. Jag vill verkligen int va gravid, jag har haft i pringen som man ska och haft i den vid samlag.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.04.2024
Hej,
Om du har haft inne din ring precis som du borde så är det osannolikt att du skulle vara gravid. En av effekterna av ett kombinerat preventivmedel är att slemhinnan som växer i livmodern blir tunnare (just för att den inte skall ta emot ett befruktat ägg) vilket också medför att man blöder mindre, men det kan också variera rätt mycket från en månad till en annan.
Jag tycker att du skall leva vidare som vanligt och följa med dina symtom. Lägg in en ny ring på måndag i vanlig ordning. Om ingen blödning har dykt upp då ännu och du vill vara helt på den säkra sidan så kan du testa dig för säkerhets skull, men jag tror som sagt inte att du behöver oroa dig. Om det skulle vara samma sak även nästa pausvecka, d.v.s. att du inte blöder så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen och konsultera dem.
Kram,
Tessi