Pcos
30.03.2024
Jag är väldigt förvirrad då det kommer till pcos och kost/träning. Jag har läst att vissa säger att högintensiv träning tex att springa är dåligt för oss med pcos då det orsakar extra stress för kroppen som de med pcos är känsliga för, och att man därför ska prioritera promenader och lätt gymträning. Andra säger dock att det inte är någon skillnad, att man riktigt bra kan träna högintensivt ändå. Vad är bäst när man vill gå ner i vikt med pcos? Och finns der någon mat man borde undvika?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
08.04.2024
Hej, Nej, det finns inga rätt eller fel! Du ska träna precis det du tycker om att träna, alltså inte gå utifrån några regler kring nåt. All träning, all rörelse är bra! Och samma gäller kosten! Du ska äta regelbundet, du ska äta allt, inte ha en massa förbud eller regler där heller. En kropp som får röra sig och äta bra kost tillräckligt ofta, är en välmående kropp!
Man ska inte tro på allt man läser, iallafall inte när det gäller förbud och dieter. För en diet lever man inte på. Man behöver hitta ett sätt man kan leva med, varje dag. Och du behöver hitta en rörelseform som gör dig glad och som du gärna går tillbaka till nästa gång igen, det kommer du må väldigt bra av på långsikt. Det är till nytta ibland att ta kontakt med en näringsterapeut om man önskar gå ner i vikt, då kommer du få hälsosamma anvisningar om hur. Kom ihåg, det finns inga quick fix! För att få en förändring behöver man förändra, och det tar tid!
Kram!
Malin