Preventivmedel och könssjukdom
23.04.2024
Hej! Jag är orolig över min hälsa nere i underlivet och tror att det är något allvarligare fel på mig. Jag hade för ungefär 3 månader sedan min värsta mensvärk någonsin (kunden inte stå, var svimfärdig och mådde illa) och blev då väldigt rädd. Jag valde att gå till en gynekolog (första gången någonsin) som undersökte mig och sa att allt såg helt okej ut och att det inte fanns någon direkt orsak men att det kan ber på endometrios. Hon skrev ut mellanpiller till mig ( för att göra min mens "mindre" och mot smärta) och sa att jag skulle prova ta dem i två månader. Jag började ta dessa piller direkt och första veckan var allt okej, sen fick jag mens som varade i ungefär 3 veckor! Efter tre veckor var det lugnt en vecka och sen kom antagligen det som kallas för mellanblödningar, ca 2 veckor. Mellanblödningarna eller vad det nu var gjorde mig väldigt orolig och jag började såklart googla. Det stod där att det kan vara på grund av preventivmedel men också bero på cellförändringar. Jag var i detta läge väldigt trött på att inte veta vad som försegår där ner och vad allt detta betyder, det tog på psykiskt. Jag valde då att besöka ett annat ställe och att göra ett cellförändringsprov och berätta om hur det varit med min mens sedan jag började ta pillerna. Hon ansåg att den troliga orsaken till den otroliga smärtan från den där mensen som var för tre veckor sedan berodde på att en cysta som hade spruckit. Hon ansåg också att de mellanpiller jag tagit inte fungerar till min kropp och gav mig då p-piller. Nu har jag tagit dessa p-piller i 4 dagar och så ser jag att det kommer någon form av blödning, mellanblödning antar jag för att det är inte lika rött som mens. Jag vet inte vad jag ska gör och jag är så orolig och trött på att inget är som det ska där nere. Jag har också börjat fundera om detta allt kan ha något att göra med någon könssjukdom eftersom att jag exempelvis har upplevt en kliande känsla på den inre blygläpparna ibland och att jag haft någon form av "prickar", tänkte dock att det kan bero på att jag rakat mig? Jag vet inte vad jag ska tro eller göra.... men jag vill bara att allt ska kännas normalt där nere för just nu känns det inte så. Vad ska jag göra och vad ska jag tänka?! Hjälp mig, tack
// Orolig tjej
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
23.04.2024
Hej!
Jag förstår att du är orolig, men nu ska jag försöka lugna dig lite. Du ska inte behöva vara så här orolig. Allt du upplever är nytt, och mellanblödningarna du får beror högst sannolikt INTE på cellförändringar, utan helt enkelt på din p-piller och mellanpiller-start. För när man börjar på ett nytt preventivmedel är det väldigt väldigt vanligt att man får en oregelbunden blödning, som faktiskt kan räcka upp till flera veckor! Och det betyder egentligen inte att något är fel, utan att slemhinnan i livmodern är tunn och lossnar lätt, av mellanpiller tunnar den ut sig. Fick du inte den informationen då du började med dina preventivmedel? Tråkigt om så inte är fallet. Jätte viktigt att man kan vara lite förberedd om vad som kan ske, speciellt med det förändrade blödningsmönstret. När man äter mellanpiller så kan man ha oregelbundna blödningar upp till 6 månader, jobbigt såklart, men ofta kan det också reda upp sig redan efter 3 månader. Mellanpiller kan många gånger också göra så man blir helt blödningsfri, och det är absolut inte farligt det heller - ofta är det en biverkning man ofta vill uppnå, speciellt om man har väldigt besvärliga blödningar. Så att gynekologen gav dig dem, i misstanke om endometrios,  gjorde hen alldeles rätt i.
Att du fick en blödning även nu då du började med p-piller är också vanligt förekommande. Vid byten eller vid start kan det förekomma, men efter ett tag går det också över och stabiliserar sig. Man ska inte sluta, tvärtom, och ge kroppen en chans att reda upp det. Och gör det inte det, då ska man såklart ta kontakt med den person som skrev ut dem, i önskan om att få byta.
Preventivmedels djungeln är väldigt stor. Man behöver många gånger prova flera olika alternativ, innan man hittar rätt. Och vissa blir nöjda redan med första alternativet. Men att få blödningar sådär, kan ske med allt man provar - det är nog mer tiden och tålamodet som avgör. Jag brukar säga att vi tänker en tanke på 0,0000000001 sekund, för kroppen tar det tusen gånger längre att förstå hur den ska göra och fungera efter man börjat med något nytt, det kan ta veckor, till och med månader. Det gäller också om man t.ex. börjar en ny medicin.
Prickarna kan absolut bero på rakning. Får man t.ex. Herpes i underlivet är det ofta väldigt väldigt ont, man kan knappt ha kläder på sig. Feber och frossa är också vanligt. Det brukar också breda ut sig på skinkorna många gånger.
Jag hör och kan läsa att du är väldigt uppgiven och orolig. Jag förstår det, men jag vill du ska försöka andas djupt och lugna dig. Dina tankar skenar iväg med raser fart. Allt jag kan läsa är bra, inget är tokigt eller farligt. Gällande könssjukdomar så får du självklart testa dig, och det brukar jag rekommendera ALLA att göra, som är sexuellt aktiva, med jämna mellanrum, utan att det behöver betyda att man har något, utan mest för att ta hand om sig själv och vara på den säkra sidan, speciellt om man vet att ens tidigare partner haft fler partners.
Nu hoppas jag att dessa p-piller du har i användning ska kännas bra för dig, och om inte, så kommer du småningom hitta rätt för dig! Allt kommer bli bra, din kropp fungerar precis som den ska. Önskar dig all lycka!
Kram!