:(
09.06.2020
Jag vet int hu ja ska orka leva mer.
Ja ha blivi våldtagen. Ja bara hatar mig så myki. Ja borda ha kämpa emot mer men ja gjord ingenting.. ja fattar int vaför, ja hatar att ja lät de händ. De känns som att min kropp bara svek mig, ja fick en orgasm av de han gjord åxå å ja känner mig så äckli, å ja klarar int av denhär känslan mer. Va ede fö feel på mig.. Vaför reagera min kropp så... Ja vill inge annat än att dö. Ja hatar mig så myki.. Förstörd
Nathalie Wingren foto
Brottsofferjouren Nathalie Wingren svarar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Poliskonstapeln Johanna svarar
15.06.2020
Hej fina du!
Jag är väldigt ledsen över att du har behövt uppleva något så hemskt och något som ingen ska behöva uppleva.
Först och främst vill jag tydligt poängtera att det ALDRIG är ditt fel, det spelar ingen roll vad du gjorde eller inte gjorde utan allt är ALLTID gärningspersonens ansvar. Det är han som ska vara säker på om du vill eller inte, det är han som ska kolla med dig om det är okej att ni har sex eller inte. Sannolikheten är ju stor att han genomfört det ändå fast du skulle ha reagerat annorlunda. I Sverige finns det tom. en lag (samtyckeslagen) som säger att personen som vill ha sex med en måste fråga frågan; ja eller nej till sex. Om gärningspersonen inte har ställt frågan eller om svaret var nej är det automatiskt en våldtäkt, och förhoppnings är vi på god väg mot samma lag i Finland. Oberoende denna lag så ligger det alltid i ens ansvar att ta reda på om båda vill och går med på sex, om man tvingar den andra till sex är det självklart en våldtäkt enligt Finlands lag. Det spelar ingen roll fast du kanske hade velat tidigare men sedan ångrade dig, vad du hade på dig, vad du gjorde osv.
Sedan vill jag berätta för dig att fast du nu känner dig besviken på din kropp och inte kan förstå hur den reagerade som den gjorde, så kan det faktiskt hända att du inte kunnat agera annorlunda och det är helt normalt. Kanske du har hört om något som heter ”Fight, Flight, Freeze”, vilket förklarar hur vi människor reagerar när vi blir rädda eller utsätts för en hemsk situation. Det vanligaste sättet att reagera vid våldtäkt är ”freeze”, dvs. frysa till. Det innebär att din kropp automatiskt reagerar med att inte göra något utan bara låter det hända, detta för att förhoppningsvis klara sig undan fler skador som man skulle få om man kanske försöker slåss mot gärningsmannen. Helt enkelt om kroppen känner sig i underläge så stänger den av. Det att du fick orgasm är heller ingenting du ska skämmas eller äcklas över, fast jag förstår känslan. Det är också en helt automatisk och så att säga biologisk reaktion som du oftast inte kan styra själv över.
Trots alla de jobbiga känslorna ska du vara stolt över dig själv att du nu har tagit kontakt och sökt hjälp – det är det allra viktigaste. Våldtäkt är en så hemsk händelse som man aldrig ska försöka ta sig ur på egenhand. Om man inte får hjälp med att bearbeta en våldtäkt kan det hända att de jobbiga känslorna följer en resten av livet och att många andra konsekvenser uppstår som t.ex. depression, stress, fysiska smärtor osv. Som tur finns det mycket hjälp att få. T.ex. vi på Brottsofferjouren kan stöda dig genom detta och vi kan sköta om och hjälpa till med allt som behövs. Vi kan även följa med som stödperson ifall du vill anmäla brottet, besöka sjukvården, ska på förhör osv. Det här är så tunga saker som man många gånger varken orkar eller klarar av att ta tag i själv. Det finns även kriscenter där du kan få bra hjälp och samtalstöd efter denna traumatiska situation. Fast det kan kännas oerhört tungt och jobbigt att tänka att man kanske måste gå igenom polisförhör osv., så blir det ofta vändpunkten som gör att man inser att detta inte på något sätt var mitt fel och rättsprocessen blir ofta ett slags avslut på det hela som gör att man kan gå vidare med känslan av att man gjort det man kunnat och förhoppningsvis förhindrat att denna kille utsätter fler tjejer för detta som du nu har behövt genomlida. Därför löns det att alltid anmäla en våldtäkt och besöka sjukvården (helst så fort som möjligt) för att dokumentera skadorna och kolla så inget har skadats.
All styrka till dig och massor av kramar, du är värd så mycket mer än att behöva känna så här. Han har tagit sig rätten till något han absolut inte får, och det är bara hans fel och han som borde ha behövt göra annorlunda.
Om du vill får du jättegärna ta kontakt med Brottsofferjouren så fort som möjligt så vi kan hjälpa dig med allt detta eller bara lyssna, som sagt detta är inget man ska behöva skämmas över eller bära ensam. Du når oss må-fre kl. 12-14 på nummern 116 006, eller om du vill prata direkt med mig når du mig må-fre mellan cirka kl. 8-16 på nummern 044 0371050. Du får också skicka sms om du vill att jag ringer upp dig. Du får vara anonym om du vill.
Sköt om dig !
Bästa hälsningar,
Nathalie Wingren, Brottsofferjouren
Hej
Jag vet inte ifall du har anmält händelsen åt polisen eller inte. Om inte så tycker jag att du skall göra det. I slutet av detta svar så ger jag dig råd om hur man i ett dylikt fall bör göra brottsanmälan i ett dylikt fall.
Genom att göra en brottsanmälan till polisen så finns det möjlighet att få gärningsmannen inför rätta och det kanske kan lätta lite på de känslor som du har för tillfället. Dock så tror jag inte att det är tillräckligt. En del kanske tycker att det är jobbigt att polisen bland annat ställer frågor och gör undersökningar och det kan förvärra måendet ännu mer. Därför så föreslår jag att du skall ta kontakt med till exempel Brottsofferjouren för att få samtalsstöd. Ett annat alternativ är att du via allmänna hälsovården söker hjälp och får någon professionell att diskutera med.
Om du ännu inte har gjort en brottsanmälan, så kan du åka personligen till en polisstation för att göra det. Öppethållningstiderna kan variera lite beroende på polisstation, men brottsanmälningsmottagningen i Vasa har till exempel öppet vardagar mellan 08-16.15.
konstapel Johanna Westerlund
Hej,
Jag är så ledsen att du blev utsatt för detta.
Det du skall minnas är att det INTE är ditt fel. Man kan inte nödvändigtvis påverka hur kroppen fungerar i en sådan situation. Det är ganska vanligt att man blir helt handlingsförlamad och inte kan styra över den. Antagligen är det en form av försvarsläge som kroppen försätter sig i, men jag förstår att det kan kännas lite som ett svek från kroppens sida. Men det handlar inte om att din kropp fungerade "fel" eller att den inte ville samarbeta - utan din kropp fungerade som den gjorde eftersom den ville överleva. Känslan av skam och äckel är också helt normala - men det är inte dig själv det borde riktas mot eftersom det inte var ditt fel.
Jag tycker att du skall tala med någon om det som hände eftersom det är en alldeles för stor sak att bära själv. Och om detta hände NU, så skall du gå till polisen. Det är aldrig offrets fel att en våldtäkt sker, oavsett vem det var som utsatte dig för det. Snälla kontakta polisen eller hvc så att du får hjälp nu genast.
Kram
Tessi