För tight?
25.06.2020
Hej,
Jag och en tjej har planerat att ha sex å hon är 14 men får vi endå göra det om hon vekligen är med på det?
Hon är dessutom rädd det ska göra ont hon är liksom oskuld och jag har endå ganska stor penis 16-17 cm kmr det göra ont för hon??
O.I

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.06.2020
Hej,
Lagen om skyddsålder för att ha sex varierar lite från ett land till ett annat. I Finland är skyddsåldern 16 medan den i Sverige är 15 år. Lagen finns till för att skydda unga personer (barn) från att bli utnyttjade av äldre personer eller vuxna. Givetvis är det inte så att alla väntar med sex bara för att det finns en lag om saken, men man behöver vara medveten om att lagen finns. Om det skulle vara en situation där den ena är t.ex. 14 och den andra 19 så spelar det ingen roll hur mycket 14-åringen "är med på det" eftersom hen är för ung och åldersskillnaden så stor att 19-åringen (som är myndig) borde förstå att det är straffbart och att hen gör sig skyldig till ett brott. I ert fall är inte åldersskillnaden speciellt stor, och jag tvivlar på att det skulle få några lagliga konsekvenser så länge allting går rätt till.
Du skriver att hon är orolig över att det skall göra ont, och jag kan tänka att hennes oro är ganska befogad. Dels om det handlar om att det är hennes första gång - och dels eftersom din penis är stor. Mitt råd till er är därför att ni INTE skall bestämma att ni skall ha penetrativt sex, utan att ni lär känna varandra och varandras kroppar och sedan då läget är rätt och hon har börjat slappna av så kan ni testa ha penetrativt sex.
Jag har givetvis ingen aning om hur erfaren hon är eller vilka saker hon testat på, men börja med att bara ha smeksex. På det sättet kan ni ta reda på om det t.ex. gör ont för henne om du kommer in i henne med ett finger - och då är det det ni får börja med. Sex skall inte göra ont! Och bara för att det inte gör ont i dig så betyder det inte att det är oviktigt. Mina tips är alltså tålamod, tid, långa förspel där ni fokuserar lika mycket på hennes njutning som på din och först sedan då ni båda är riktigt avslappnade så försöker ni ha vaginalt sex. Det är värt att låta det ta tid eftersom bra sex är roligare än dåligt sex.
Ta hand om varandra.
Kram
Tessi