P-piller och hormonell obalans
03.04.2024
Hej! Jag började med p-piller för ca 3 år sedan då jag blev tillsammans med min pojkvän. Har haft en del besvär med p-pillren och bytt flera ggr då de orsakat mycket nedstämdhet och håravfall(?). Hur som helst, jag slutade med p-pillren för jag orkade inte må skit och tänkte att mitt hår kanske bättre skulle återhämta sig då jag inte skulle gå på p-pillren. Kände mig också bekväm me detta då jag fortfarande är med samma kille. Har nu märkt en hel del förändringar i och med att jag slutade. Min hy har blivit sämre, inte helt katastrof men finnar som vägrar gå helt bort. Har också märkt att mitt hår blir fettigt mycket snabbare och att jag gått upp i vikt lite. Inga märkvärdiga kilon men någon viktökning vilket stör mig. Misstänker därför att jag har någon hormonell obalans i till exempel östrogen som kan vara orsaken till viktökningen m.m? Har inte direkt ändrat på några vanor sedan jag slutade.
Ska jag kontakta hälsovården?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.04.2024
Hej,
Det du beskriver om att din hy har blivit sämre är ganska vanligt då man slutar med p-piller. Det beror på att man generellt får bättre hy med p-piller, vilket ju också är orsaken till att vissa tjejer börjar äta p-piller. Det är jättesvårt att veta vad viktökningen beror på - men du skriver att du inte har ändrat på några vanor sedan du slutade och därför tror jag att det helt enkelt handlar om en viktökning som är normal med tanke på den ålder/utvecklingsstadium du befinner dig i. Det är trots allt inte meningen att man skall gå igenom hela livet med en liten flickas kropp utan din kropp är programmerad till att utvecklas och förändras. Jag vet att denna förändring inte alltid är önskad eller ens välkommen - men friska kroppar förändras eftersom det är meningen att de skall klara av nya uppgifter.
Jag tycker att du skall kontakta preventivrådgivningen om det är så att din mens t.ex. inte har kommit igång ännu efter att du slutade med pillren. Det i sig är ju ett tecken på att din kropp isåfall inte har hittat sin balans ännu vilket kan påverka de saker du beskriver. Försök också på allvar att ge din kropp det den behöver i form av tillräckligt med mat, rörelse och vila. Om man är oregelbunden med dessa helt grundläggande behov så har kroppen betydligt svårare att fungera regelbundet själv.
Många kramar,
Tessi