olika storlek på brösten
07.06.2020
hejsan! jag insåg här om dan att mina bröst är olika stora, den högra är mycket större än den vänstra och det irriterar mej jätte mycket. har haft en ätstörning och är rädd för att det är därför. minns inte hur mina bröst varit tidigare men vet åtminstone att de var större förr, men eftersom jag gått ner i vikt så förstår jag att de blivit mindre pga det. är detta något tillfälligt eller kommer jag alltid ha olika storlek på brösten? det här är väldigt jobbigt för mig :( tacksam för svar :)
mvh: nervös brud

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.06.2020
Hej,
Förändringar i kroppsvikten kan givetvis påverka bröstens storlek och utseende, men det är helt normalt att det ena bröstet är större än det andra - och så är det för nästan alla i någon utsträckning.
Med tanke på din ålder så kommer dina bröst sannolikt att förändras ännu eftersom din pubertetsutveckling ännu pågår. Så OM det skulle vara så att dina bröst ännu om några år är väldigt olika storlek och det känns som ett stort problem för dig så tycker jag att du skall diskutera saken med en läkare, men som sagt - det är jättevanligt att brösten är olika storlek och oftast är det inte någonting som någon annan lägger märke till - och i ditt fall så är det mycket möjligt att det ena bröstet helt enkelt är lite senare än det andra.
Kram
Tessi