En rubrik jag själv hittar lätt
13.09.2018
Hej!
Jag är en kille som nu varit ihop med en tjej i nästan ett år. Hon är en otroligt härlig människa och jag tycker väldigt mycket om henne. Kanske är det därför som jag har dåligt samvete då en tanke på senare tid har börjat snurra i huvudet...
Jag kände mig väldigt ensam innan jag träffade henne och hade inte varit med någon tjej tidigare, hon däremot har varit i flera förhållanden och haft sex med ca 10 pers.
Vårat sex är helt okej, ibland känns det ändå som att det är jag som får göra "grovjobbet" vilket man kanske skall om man är kille, vad vet jag. Önskar kanske att hon ibland kunde ta lite mer initiativ...
Men till min tanke då:
Jag har börjat fundera hur det skulle vara och ha sex med andra tjejer och kan bli kanska kåt på tanken. Hur skulle det vara? Kännas? Vad skulle det ge mig? Jag har ju som inget annat att jämföra med än vårat sex och nu kännas det som att "jaha, jag fick inte prova på att ha sex med nån annan än henne", inte för att det heller är dåligt men ja... hon har ju som så mycket mera erfarenhet. Önskar att jag hade fått pröva med iaf 1 före vi träffades...
Borde jag prata med henne om det på nått vis?
Det är bara de att hon tidigare varit med om att två pojkvänner varit otrogna mot henne och jag vill ju inte såra, göra henne orolig eller förstöra vårat förhållande... Jag har försökt att tänka att det inte är en så stor grej, att jag inte skall tänka mer på det, men tanken försvinner liksom inte. Nu som då ploppar den upp i huvet igen.
Är jag hemsk som tänker såhär? Tycker det är så fräckt mot henne.. H. Han som inte vet vad han skall göra

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.09.2018
Hej.
Det är ingen lätt fråga du ställer, vilket du ju antagligen är medveten om själv, annars skulle du ju inte ha ställt den.
Du skriver att ert sexliv är helt okej men att du önskar att hon skulle ta mer initiativ. Jag tycker att det är en helt rimlig önskan. Det är nog ingen lag på att det är killen som skall sköta "grovjobbet", utan ett bra sexliv handlar oftast om att man tillsammans gör det bra. Om ansvaret ligger helt på den ena personen så blir det lätt lite småtrist. Men man lär sig och formas hela tiden av de saker man är med om, så det är möjligt att hon helt enkelt har varit ganska passiv i sina tidigare förhållanden också då det gäller sex, och då fortsätter man lätt i samma spår trots att förhållandet är ett annat.
Öppen kommunikation är oftast en fördel i alla sammanhang, så även då det gäller sex. Förhoppningsvis skulle hon ta lite mer initiativ om hon visste att det r någonting du vill, så då gäller det kanske främst att förmedla det på ett sätt som känns positivt och inte som kritik. Idag är det en enorm fördel att man kan skicka meddelanden på telefonen, speciellt då det gäller lite känsligare ämnen som man kanske inte vet hur man annars skulle få sagt. Kanske du kan skicka ett meddelande i stil med "jag tycker om då du..." och sedan beskriver någonting sexuellt du tycker om då hon gör. Sedan kan du fortsätta med att skriva att du tycker om då hon visar hur hon vill ha det (även om hon kanske inte direkt gör det nu, så skulle det förhoppningsvis leda till att hon mer och mer börjar ta plats och ta initiativ). Jag vet ju inte hur er kommunikation ser ut idag, men försök att öppna upp för att tala eller texta om ämnet.
I vårt samhälle är vi ganska insnöade på tvåsamhet. Det skall vara man och kvinna och man skall endast rikta sin sexuella uppmärksamhet mot varandra. Jag tror inte ens att det är någonting vi ifrågasätter utan vi är helt enkelt lärda att det skall fungera så. Så först och främst handlar det kanske om prioriteringar. Vill du vara tillsammans med henne så finns det kanske inte utrymme för relationer med någon annan, eftersom de flesta uppfattar det som otrohet.
Det att du fantiserar om att ha sex med andra eller blir upphetsad av tanken tycker jag inte alls att är konstigt eller fel, jag tror att de flesta gör det i någon utsträckning. Dina fantasier är dina egna, och dem äger du rätten till. Tar du upp saken med henne så finns det givetvis en risk att hon uppfattar det som att du inte längre är intresserad av henne och att du hellre skulle ligga med någon annan. Det är ett ganska naturligt sätt att reagera - även om det inte skulle vara sant.
Det mest riskfria sättet att lösa åtminstone en del av problemet skulle alltså vara att få en öppen kommunikation med tjejen om ert sexliv. Det är både nyttigt och ganska upphetsande att berätta hur man vill ha det, och få höra vad den andra vill. Och om hon är en person som du ändå ser en framtid med så är det nog bra att göra allt man kan för att sexet skall bli så bra som möjligt.
Slutligen vill jag att du förlåter dig själv för att du fantiserar om andra. Jag tycker att det är helt naturligt och det får du göra. Det är först i det skedet som du på allvar överväger att verkställa det som du måste fatta ett beslut och involvera henne.
Många kramar
Tessi