Fan vad ska jag göra
16.09.2015
Hej, har en sak som jag gått och tänkt på ett tag nu.
Jag är tillsammans med en kille och har varit de i tre månader och känt han i 6 månader.
Saken är den att jag mitt ex går på samma skola som mig, vi gjorde slut för mer än ett år sen(min första riktiga kärlek) och varje gång jag ser honom så hugger de till i min mage så jävla hårt. Och de känns så fel mot min nuvarande kille. Vill bara älska han jag är med nu men de känns så konstigt när jag ser mitt ex, och jag börjar fundera på vem av dom jag verkligen älskar.
Jag stör mig även på vissa saker hon min kille, men de är småsaker, men tänker ofta på om de är rätt mig honom om jag tänker på mitt ex ibland..mår så dåligt och kan verkligen inte njuta av den underbara människan jag har i mitt liv nu, som faktiskt VILL vara med mig.
Har övervägt att göra slut, men de är tveksamt om de är de jag verkligen vill..
Vet inte ens vart jag ska komma med detta men jag har verkligen ingen att prata med om detta..
Tacksam för svar Fanny

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
21.09.2015
Hej Fanny!
Har situationen förändrats något sedan du skrev in till oss? Ibland kan ju saker och ting ske snabbt och känslorna förändras tack vare så små saker som ett hej eller ett jag-behöver-prata-med-dig. Men vi svarar lite här nu utifrån det du skrev. Men minns att det ju inte finns någon facit, någon regelbok eller någon kristallkula när det gäller kärlek och ingen kan egentligen bestämma för en hur man ska göra, än mindre hur man borde känna. Vi kan bara ge vår syn på saken utgående från det du skrev, vilket såklart bara är en ögonblicksbild av hela ditt liv.
Vår första magkänsla är dock att du kanske ändå borde vänta lite och inte reagera direkt, inte göra något avgörande nu genast. Inom kärlek känner man ofta snabbt och starkt och känslorna kan lätt överskugga både förstånd och logik, så att man gör, säger eller känner förhastade saker. Utan att hinna tänka efter, utan att hinna "landa" i känslor och utan att vänta ut sina egna känslor för att se om de just var en stunds ingivelse (en stund kan även handla om dagar, till och med veckor) eller om de är de underströmmande, sanna känslorna som man borde ta på allvar.
Inom kärlek tror man ofta också att man känner "fel", alltså att de känslor man har inte stämmer överens med hur man "borde" känna. Alla har vi en uppfattning om hur det borde kännas när det är äkta, sant och djupt - men den föreställningen stämmer sällan överens med verkligheten. Vi känner ofta så mycket mer och olika saker än det vi tror att vi borde, så mycket fler känslor, så mycket mer komplicerat, och det kan lura oss att tro att något är fel. Sedan blir vi ofta också självblinda för våra känslor, ser bara det som finns rakt framför ögonen på oss och utan att reflektera över varför vi känner så, på ett djupare plan.
Ett exempel på det sistnämnda är den "klassiska" krisen de flesta kärleksförhållanden brukar gå igenom i något skede, allt från 2 veckor till 2 år in i förhållandet. Det är när den mest rosaskimrande och himlastormande nyförälskelsen svalnar till en mer vardaglig kärlek - ELLER dör ut. Det är alltså i det här skedet som det brukar visa sig ifall det finns något djupare i förhållandet att bygga en mera stadig kärlek på, eller om det bara rörde sig om förälskelse och attraktion. Då är det vanligt att man börjar se partnern för vem han eller hon verkligen är, och kanske till och med störa sig på småsaker, som de rosafärgade förälskelseglasögonen förr gjorde en blind för. Vissa par har mera kris i det här skedet, andra par seglar förbi det här stadiet utan att egentligen lägga märke till det. Allt det här kan du läsa mera om under Parförhållandet - Kärlek vs. Förälskelse. Läs gärna hela Parförhållande-infopaketet, där finns massor med matnyttigt.
Ett typiskt tecken på den här krisen är faktiskt också att börja fundera på sina ex igen, börja jämföra med den nuvarande och börja fundera om man valde fel. Dessvärre brukar det faktiskt vara så att minnet också är lömskt: ofta glömmer man de sämre detaljerna i ett tidigare förhållande efter ett tag och minns bara de goda, ungefär som om man skulle ha tagit på sig de rosafärgade glasögonen igen. Så i verkligheten är det inte alls sagt att exet var ett bättre val - men mitt i krisen kan man få för sig det igen. Att börja göra återupplivningsförsök på känslorna för exet kan också vara ett slags undermedveten ursäkt för att inte ta ansvaret, ansträngningen och engagemanget som behövs i det nya förhållandet för att det ska kunna utvecklas till något djupare och stadigare. För efter förälskelse-skedet krävs det oftast jobb för att förhållandet ska förbli bra, det kommer inte längre helt av sig själv. Och det är inget fel med det, oftast är det absolut värt ansträngningen, men man kan bli lite förvånad och förvirrad i det här skedet, och till och med tro att känslorna håller på att dö. Ibland gör de verkligen det, alltså att det inte fanns något mer att bygga ett stadigt förhållande på än ytlig förälskelse. Det är ofta här som förhållanden tar slut - men inte alla.
Om du verkligen vill satsa på ditt nuvarande förhållande, så ska du såklart göra vad du kan för att glömma det föregående förhållandet. Det är vad vi tror och tänker om saken i alla fall. Då var då och nu är nu. Nu är det killen som står framför dig som förtjänar en ärlig chans. Försök att se det lite som att den gratis prövomånaden är slut nu, nu måste du verkligen börja "betala" om du ska behålla honom. Jobba på förhållandet, kompromissa, utvecklas tillsammans, ta det dåliga med det goda osv. Det är en del av vuxenlivet, att inte bara "smaka lite" och sedan kasta över axeln när den första sugar rushen börjar lägga sig, utan faktiskt hålla ut lite längre. Kämpa ordentligt innan man ger upp. Ge det en ärlig chans att löpa linan ut och bli vad det kunde bli innan man ger upp.
Hoppas det här var till någon hjälp. Lycka till <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna