Försenad mens
01.06.2020
Hej! Jag har haft väldigt oregelbunden mens denna vår med mellanblödningar i mars-april, sen mens normalt nån gång i mitten av april, och inte alls sen dess.
Det är nämligen så att jag fick min mens två månader innan jag skulle fylla tretton. Så hade jag mens, ganska oregelbundet men mer ofta än sällan, i ca ett halvår, då jag sen började gå ner i vikt pga anorexi. Då försvann såklart mensen och var borta i tre år tills jag hittade normalvikten igen. Då kom den oregelbundet ca ett halvår, sen blev den regelbunden, alltså kom en gång i månaden under november-mars. Och ja, som jag skrev i början så hade jag mellanblödningar/väldigt lite mens i mars-april och har inte haft mens sen april. Så jag undrar varför den försvunnit nu.
Alltså jag vet inte säkert vad jag vägde då när mensen blivit regelbunden, men jag antar att jag hade ganska bra rutiner då när jag gick i skolan. Nu under våren har vi ju haft distansstudier så man har ju varit hemma och inte haft lika bra måltidsrytm som då man gick i skolan. Jag antar att det skulle kunna bero på det i så fall, för jag har inte känt mig stressad eller något, har haft ganska lite i skolan nu i vår. Men jag är lite osäker på hur jag ska göra nu, för jag går inte till ätstörningskliniken längre, borde jag försöka gå upp några kilo eller bara vänta och ta det lugnt och se om mensen dyker upp?
Jag är ganska säker på att när mensen först kom tillbaka efter ätstörningen (för ett år sen) så vägde jag ett eller två kilo mer än jag gör nu. Men det är ju oftast så att det krävs att man går upp lite mer än vad man sen kommer behöva väga, för att mensen ska komma igång på allvar efter en sån här paus, så därför har jag gått ner lite sen det men fortfarande haft mens under året som gått, så jag tycker inte att jag borde väga för lite för att ha mens nu??
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
02.06.2020
Hej,
Det du beskriver låter inte alls konstigt. Du har en mens som kan vara ”skör” pga din bakgrund med ätstörningar. Och att ha en väldigt oregelbunden mens är inte alls ovanligt, tvärtom, väldigt vanligt bland unga tjejer!
Precis som du beskriver så påverkar miljön runtomkring mensen. Livsstilsförändringar, stress osv.
Så länge det inte finns en risk för dig att vara gravid, och det är därför mensen inte kommer, ska du inte i dagsläget vara orolig. Om du inte fått mens, efter ca 6 månader, kan det vara bra att kontakta en gynekologmottagning eller din läkare på hälsovårdscentralen för att reda i varför. Sen tänker jag också att det kan vara bra för dig att ha kontakt med en kurator eller hälsovårdare på skolan som kan stötta dig i livet efter din ätstörning. Jag hör att du har många tankar och funderingar, som de kan hjälpa dig med.
Var rädd om dig!
Kram!
Malin