Kan jag bli gravid?
16.01.2019
Hej jag å min pojkvän hade någolunda samlag igår. De råkade sig att han kom in lite och vi hade inget preventinmedel. Min mens slutade för 4 dagar sedan och är oregelbunden. Kan ja bli gravid å i så fall ska ja ta p piller? Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.01.2019
Hej.
Alltid om penisen är inne i slidan utan att man använder preventivmedel så finns det risk för graviditet. Så enkelt är det. Precis som du säkert har hört så kan det finnas spermier redan i försatsen, och speciellt om killen nyligen fått utlösning. Med tanke på att din mens så nyligen slutat så borde risken för graviditet vara ganska liten, men det finns ingenting sånt som "säkra dagar", och avbrutet samlag är inte ett preventivmedel.
Om det är så att kondom av någon anledning inte är ett alternativ för er så tycker jag att du skall överväga att börja med t.ex. p-piller. Då kan du kontakta preventivrådgivningen i din hemkommun och boka en tid dit, så kan ni tillsammans med barnmorskan gå igenom vilka alternativ som finns och hitta ett som passar dig.
Försök att slappna av, boka en tid till preventivrådgivningen och vänta på mensen i lugn och ro.
Kram
Tessi