Ångestmedicin?
01.05.2024
Jag har jätte mycket ångest (inte diagnostiserad men tror de e de?) hela tiden och jag orkar inte mer finns det medicin och hur får man en diagnos

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.05.2024
Hej.
Bra att du tog kontakt. Det är fruktansvärt jobbigt att gå omkring med ångest, och det viktiga skulle vara att du nu skulle få hjälp så att du kan ta dig ur den situation du befinner dig i.
Börja med att fundera över vilka människor du har i din omgivning. Finns det någon du kan tala med om din situation, som kunde hjälpa dig och ge dig stöd medan du försöker ta dig vidare? Det kan vara en kompis, en förälder, ett syskon eller någon annan. I bästa fall skulle det vara någon som känner dig och som kan finnas vid din sida t.ex. då du bokar en tid till läkare eller psykolog, och som kanske kan följa med dig dit om det annars känns tungt eller skrämmande.
Via din skolhälsovårdare eller via hvc kan du boka tid till en läkare eller till en psykolog. Eftersom du skriver att du har problem med ångest så kommer antagligen båda två att bli aktuella i något skede. Läkaren eftersom det är hen som kan skriva ut mediciner, och psykologen för att hjälpa dig få ordning på din ångest. Mediciner kan vara till god hjälp då det kommer till ångest, och ibland är de nödvändiga för att man skall kunna lugna ner situationen och börja må bättre - men enbart mediciner brukar sällan lösa några problem utan i de flesta fall är det en kombination av mediciner och samtalsterapi som ger bäst effekt.
Men hur detta är ordnat kan variera ganska mycket från en kommun till en annan, och jag är inte helt säker på hur det ser ut där du bor. Mitt förslag skulle därför vara att du först försöker hitta någon som kan ge dig stöd, och efter det försöker du/ni tillsammans besöka din skolhälsovårdare eller ringa till hvc och boka en tid till läkare eller till en psykolog.
Jag vet att det kan kännas väldigt skrämmande att be om hjälp, och att ta emot hjälp då det erbjuds. Men försök komma ihåg att du förtjänar att må bra och att bara för att det känns tungt just nu så innebär det inte att det alltid kommer att kännas så. Var ärlig med de människor du möter inom sjukvården, för då har de bäst förutsättningar att ge dig den hjälp du behöver. Med andra ord är det bra om du kan beskriva vad du känner och berätta öppet om dina tankar. Det enda du behöver göra nu är att ta första steget så att du får igång en förändring.
Många kramar,
Tessi