Kärleksproblem
09.06.2019
Hej! Jag har tyckt om den här ena killen i några månader nu. Han tyckte också om mig, men när han började fråga ut mig fick jag panik (jag har aldrig haft en parrelation).
Han blev sedan tillsammans med nån annan men dom passade inte alls ihop och jag och vissa andra märkte att han fortfarande tyckte om mig. Under den här tiden tyckte jag om honom hela tiden och jag var väldigt avundsjuk på hans flickvän
Nu har hans flickvän gjort slut (di va tsm i två månader) och han och jag har visat mer intresse för varandra. Nu har vi igen kommit till den delen där han halvt frågar ut mig och jag börjar igen få panik över massa grejer. Jag börjar även fundera om jag faktiskt tycker om han och det måste jag ju göra eftersom jag blev sååå glad då dom gjorde slut osv.
Det har bara gått en vecka sen dom gjorde slut och jag vill inte att starta något nytt förrän det har gått en stund. Vad ska jag göra??? Hur ska jag vara helt säker på att jag tycker om honom och inte bara idén av en pojkvän?? Och ska jag lixom spela svårfångad eller visa att jag tycker om honom eller vad ska jag gör?? Jag vill ju lixom att det ska ta en stund innan vi skulle bli tillsammans men hur ska jag göra det utan att han tror att jag inte tkr om honom??? Och hur ska jag vara säker på att han faktiskt tycker om mig och inte bara vill ha sex å sånt lixom???? Hallojjj

Ungdomsinformatör Ida svarar
14.06.2019
Hej!
Tack för din fråga! Börjar med att ställa några frågor till dig som du kan fundera över: Vill du lära känna honom bättre? Är du intresserad av honom? och isf vad är det du gillar med honom? Ifall du är intresserad av honom så prata, skicka med honom och lär känn honom bättre. Visa att du vill prata med honom och intresserar dig av han och hans intressen. Man vet inte vad som sker i framtiden, det finns ingen garanti för att du får känslor för honom, men det kan också bli så att ni båda får känslor för varandra. Många gånger så funderar och tänker vi människor mycket på vad som kommer att hända i framtiden, vilket kan ibland  bli ett problem för att man tänker på bara problematiska och negativa händelser/saker. Så försök att ta en dag i taget och fokusera på vad som händer just nu och vad du känner just nu.
Det är en ny situation och det skall vara spännande. Och kom ihåg också att alla har någon gång ett första förhållande, så du behöver inte ta stress över det. Om du känner att du vill ta det långsamt så gör det, ta det i din takt.
Ta hand om dig!
Kram, Ida