Problem!!!
13.01.2019
Hej
Flickvän har varit otrogen och efter det har det varit upp och ner för oss båda vi har bråkat mycket tills det en dag tog slut.. vi hade varit ihop i 1 år och hon var det bästa som hade hänt mig hittils i livet å utan henne nu så känner jag mig mest arg och irriterad hela tiden. Efter det så tyckte hon att eftersom all skit som hade varit mellan oss att det är bäst att vi är ifrån varandra och inte träffas så vi var det men vi skickar forfarande regelbundet och båda tycker om varann men hon vill inte när hon inte är säker på om det bara blir skit igen. Så min fråga är egentligen vilket är det västa sätter att gå vidare? Inte ha någon kontakt? Men blir det inte bara då så att känslorna försvinner men om man nån gång skulle bli tsm eller intresserade igen så är problem kvar där de slutade? Eller är det bättre att försök och prata och hålla kontakten? Hon verkar ha det så lätt å gå vidare men jag har det så jävla jobbigt eftersom hon var all glädje i mitt liv.. känns som att jag inte betyder nåt så en fråga till är att kan man bygga upp nåt efter att ena partnern varit otroge med sitt ex och hur ska man då försöka göra? Tips på saker? Bamse bamse

Ungdomsinformatör Ida svarar
16.01.2019
Hej!
Det finns inget rätt eller fel sätt att göra på, det är helt beroende på hur det känns för både dig och henne. Det jag vill att du tänker på är att du är värd någon som respekterar dig och som vill vara tillsammans med dig. När någon har varit otrogen i ett förhållande är det oftast tilliten som tar skada, det betyder att det är tilliten man måst försöka bygga upp igen. Detta kräver både ansträngning från din sida och hennes sida, att ni har förståelse för varandra och att ni kämpar tillsammans. Så jo, det går att lappa ihop ett förhållande efter att någon har varit otrogen men det krävs att ni båda vill, verkligen vill.
En paus utan att ha kontakt kan göra gott. Det ger er båda rum för att fundera över vad ni känner och i ditt fall kanske för att gå vidare. Efter att man gjort slut så är det helt okej att vara ledsen och det får ta tid, men man kommer sig alltid igenom det. Vill pointera här ännu att du är värd att vara tillsammans med någon som verkligen respekterar och tycker om dig.
Det här är helt upp till dig vad du känner att du klarar av och orkar med. Mår du bra av att ha kontakt med henne? Vill du fundera över vad du egentligen känner? Ditt välmående är viktigt.
Kram, Ida