skit i läroboken.
29.06.2014
hejsan decibel :) jag såg en fråga av en tjej som hade bestämt att hon ville ha sex med sin bästa kompis i en wc. ni hade svarat att det var en dum ide och att hon inte skulle göra det. jag tkr ärlit talar det var lite fult. det var ett bra svar men jag hakade upp mej på några saker. flickan borde själv få bestämma var och med vem hon vill ha sex. alla första gånger varar inte 4h med tända ljus. det är inte allas syn på en perfekt första gång. ni skrev oxå att första sexet borde vara "kyss-hångel-smeksex-oralsex..." men tänk om man inte vill göra som alla andra? omgivningen försöker alltför hårt påverka hur första gången "ska vara".min första gång var nämligen oxå med min bästa killkopis och den var otrolig. han var den i världen jag helst i världen ville 'göra det' med och han respekterar mej samt tycker om mej lika mkt som en pojkvän. då ska väl ändå inte decibel och vad omvärlden anser om saken vara ett hinder? vad allmänheten tkr att är idealet för första gången är ren bullshit. jag vill inte ha ångest för att ha förlorat oskulden till min bäste vän om jag själv njöt och hade det finfint. "varför skulle du inte vilja ha det bästa då du kan få det bästa?" tänk om den här flickans bästa dröm -även fullt medveten om alternativen- är att få ha sex i wc:n med sin bästis? sex i wc:n kan vara riktigt hett haha :D om både hon och killen vill göra det fast i köket, på golvet, i klädskåpet så ska ingen komma och tycka till om det. dom ska väl inte behöva göra det i sängen för att decibel säger såå?? comeeeooon! A.S

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
04.07.2014
Hej A.S!
Visst menade du den här? http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/karleken-och-sexet/preventivmedlen-and-graviditeten/forsta-sexet-2
Oj jättebra att du skrev och påpekade det här! Det fick oss att tänka till och omvärdera sådant som vi nu bara av farten tycker att är bättre eller sämre. Ofta reflekterar man ju inte så mycket på vad det egentligen är man tycker om ingen ifrågasätter det - och ett "problem" med Decibel är ju just att det liksom är envägskommunikation för det mesta. Någon frågar något och vi svarar med de råd och vinklar vi nu tycker passar - men sedan är kommunikationen slut. Vi får sällan veta om det vi skrev hjälpte den som frågade, om de höll med, om hur det gick sedan. Lite bättre har det blivit nu när ni kan kommentera egna och andras frågor, men ofta känns det som om vi skulle sända ut typ räddningskapslar i rymden utan att veta om de kom fram eller vad som hände med dem. Ett annat "fel" med Decibel är att vi nu sitter en eller två hjärnor och svarar, men det finns miljontals olika åsikter, vinklar, erfarenher osv där ute i världen. Skulle en eller två andra hjärnor svara på samma fråga, så kanske svaren skulle se lite annorlunda ut. Det är ju det som är så fint med att vi alla är olika - men så svårt att förverkliga på Decibel eftersom vi ju inte kan sitta typ fem hjärnor och besvara frågorna. Dels skulle inte kommunerna ha råd att betala för det och dels kanske svaren skulle bli väääääldigt långa om vi alla hade lite olika inställning till olika saker.
Så vi får nöja oss med de stackars hjärnor som nu svarar på frågor på Decibel och hoppas att vi för det allra mesta svarar rätt. Och enligt det som de flesta i det österbottniska samhället skulle hålla med om. För se, det kanske känns som att både vi och samhället har en massa förutfattade meningar om hur det borde vara och predikar om det. Men samhället skapar sig inte allmänna meningar om hur det vore vara bara för att j*vlas med folk och hindra dem, utan för att de flesta är överens om att det här är det bästa alternativet - av allas deras egen erfarenhet. Det är som gamla visdomsord, skulle de inte vara sååå sanna så skulle de ju glömmas bort fortare än kvickt, men eftersom de är så många håller med om dem, så lever de kvar i århundraden. Jo, som ung gillar man inte att bli tillsagd om hur man borde göra och vi är ledsna att det lät som att vi gjorde det. Men å andra sidan är det också en av våra uppgifter här på Decibel, att ibland säga saker som vissa inte vill höra. Ta tex ett extra tydligt exempel, när 13-åringar super, då bara KAN vi inte säga att de får välja själva vad de gör med sina liv. Ne, vi ska inte säga åt er hur ni ska göra, men vi kan inte heller bara låta er göra sådant som de flesta skulle anse som dumt. Vi tar ett annat supertydligt exempel: vi kan inte låta er sätta handen på en brännande spisplatta bara för att ni ska få välja själv.
Just det här med vem, var och hur man hade första gången sex är något som det både står mycket om i sexualundervisningsmaterial och andra kunskapskällor till sex och som lite äldre tjejer och vuxna kvinnor för det mesta kan prata med sina riktigt nära väninnor om. Kunskap från båda de källorna gör att vi ändå måste stå fast vid våra åsikter, stå fast vid vad vi skrev. De av våra väninnor till exempel, som varit mest nöjda över sin första gång och som ännu kan berätta om den erfarenheten med ett hemlighetsfullt och lyckligt leende på läpparna, ja de gjorde så som vi beskrev som idealet. Medan de där jag-ångrar-det-sååå-och-önskar-att-jag-hade-väntat-historierna innehåller sådana saker som tex ett wc som första plats.
MEN, precis som DU säger, så behöver inte första sexet med en kompis alls vara en dålig idé. Det kan vara en alldeles fantastisk idé - det var ju bara det vi menade att det kan finnas ännu mer fantastiska idéer. Orden vi valde att använda kanske bara färgades av allt negativt vi hört och läst om första gånger - det är ju också sådant som vår livskunskap består av. Men något som låter fel kan ändå vara rätt, på samma sätt som att man kan försöka göra allt rätt och det ändå kan hända att det blir en hemsk upplevelse som man bara vill glömma. Vi är alla olika, varje situation är olik - och ja, vi borde vara mera nogranna med att framhålla det här. Vi skulle dock tro, att frågade vi en hög med vuxna kvinnor, så skulle de också hålla med om att sex på ett vessa med en kompis inte låter som idealsituationen, inte det de själva skulle ha valt och inget de skulle önska sina tonårsdöttrar. Visst kan man pröva sex på ett wc sedan i något skede, eller köksgolv, för omväxlingens skull, för att få lite spänning eller när man är så kåt att man inte kan hålla sig en sekund till. Men inte som första gång, när sådant som obekvämt och oerfaret och osäkert och nervöst spelar sååå stor roll. Och visst kan någon drömma om att göra det första gången på ett wc - men kanske, kanske handlar det då mera om sexuella fantasier? Det kan vara stor skillnad på sexuella fantasier, tex dagdrömmar man har när man onanerar, och vad man verkligen skulle göra i verkliga livet. Skulle det verkligen ha varit hennes högsta dröm, så ber vi om ursäkt för att vi avrådde henne från det.
Slutligen är vi jätteglada att DU hade en bra första gång! Mycket av grunderna till vad vi skrev åt henne verkar ha stämt in på dig ändå, fastän ni är kompisar och inte kära i varandra. För han tyckte om dig. Han tog hand om dig. Han respekterade dig - och du ville ha honom (så vi tolkar det som att det sexuella stämde mellan er). Så för dig var det alldeles rätt och är ett ljuvligt minne och vi vill på inget sätt smutsa ner det! Du ska absolut inte ha ångest över det! I det här fallet gjorde du ju ett välövervägt beslut på ordentliga grunder och resultatet var mycket gott. Och hej, det finns verkligen ljuuuvliga bästa killkompisar - säger en av oss som nu varit ihop med sin bästa killkompis i över 15 år ;D
Så tack igen för att du tog dig tid att säga till åt oss! Vi behöver också bli smättade på fingrarna ibland, för vi är inte heller perfekta! Vi kanske bara gjort och hört om så många dumheter med åren att vi blir lite överbeskyddande om er unga som frågar här. Kanske en liten smula hönsmammor ;) Så det här citatet passar nog på oss: "Just beacuse I give you advice, it doesn´t mean I know more than you. It just mean I´ve done more stupid shit."
Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam,
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster-sommarjobbaren Angelica