Släppa taget
29.03.2019
Hur släpper man taget och går vidare från en människa man ännu älskar fast man vet att det inte fungerar just nu.
Lite bakgrundsinfo är att vårt förhållande har alltid varit jätte bra och det tog endast slut pga att jag fick problem med depression och ångest och en tid kunda jag inte känna kärlek till honom fast jag visste att jag älskade honom. Det slutade då tyvärr att han inte orkade längre å tyckte inte att det skulle kunna fungera just nu. Han har nu släppt taget och han mår bättre och jag vill så gärna släppa taget också och må bättre men jag vet inte hur jag ska göra det. Klart finns det också en motstridighet eftersom jag ännu hoppas på att det ska ordna sig fast jag vet att det inte kan fungera just nu mellan oss, och jag är rädd att släppa taget för jag vill så gärna att det ska vara honom jag får vara med resten av livet och jag vill så gärna att vi ska hitta tillbaka till varandra i ett senare läge när jag har tillfrisknat från de mentala problem jag har just nu. Men jag förstår inte hur jag ska kunna släppa taget om honom när jag ännu älskar honom, även fast jag vet att han älskar inte mig längre och jag vet att jag inte ska jaga någon som inte vill vara med mig. Men hur släppa taget om att kanske, tänk om, och allt det där, hur släpper man taget om det ? Och börjar acceptera det och gå vidare och sluta vara rädd för att det aldrig kommer bli vi två igen, fast jag vet att det gör ingen nytta att hänga kvar heller men ändå kan jag inte lyckas med att släppa taget. Även fast jag vet att även om jag släpper taget kan det ändå bli vi två i framtiden igen någongång men inte just nu. Vet bara inte hur man faktist gör för att acceptera och släppa taget, vill helst inte bara ”vänta med tiden” , det måste finnas något sätt att få det att gå snabbare.

Ungdomsinformatör Ida svarar
02.04.2019
Hej!
Ofta tar det tid att gå vidare och släppa taget, inget sker över en natt. Efter vad jag förstår så är det en tid sen ni gjorde slut? Det du kan påminna dig om är att han har valt att gå vidare. Om han inte älskar dig är han verkligen inte den som du skall vara tillsammans med, du förtjänar någon som älskar dig.
Ibland när det tar slut i ett förhållande så är det tryggheten som man saknar mest. Den personen som har varit en närmast är inte det längre. Man kan inte ringa den personen, eller pratas vid varje dag, vilket man gjort under den tiden man var tillsammans. Så ens vardag rubbas och ändras, vilket känns jobbigt. Acceptera att ni inte har kontakt och att ni inte kommer att ses.  Se över din vardag, var bör du göra för att må bättre? Vad bör du göra för att få dina tankar på annat än honom? Ett exempel är att du varje dag ser till att göra minst en sak som gör dig glad, som att typ hänga med en kompis. Se dom små framstegen, som t.ex. har du inte tänkt på honom på några timmar, så är det jättebra.
Du nämner också att du har ångest och depression, se till att ta hand om dig! Det kommer att bli bättre jag lovar, ge det bara tid.
Kram, Ida