Herpes
22.11.2019
Jag har herpes typ 1
Jag är oskuld.
Jag ska ta ett blodprov och testa mig så jag till 100% vet att jag har herpes. Men vet jag då om jag har endast på munnen eller också i underlivet?
Alltså kan jag veta vart jag har min herpes?
Borde jag anta att jag har det i underlivet om jag får resultatet herpes typ 1 och därmed berätta innan sex? Särskrivning

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.11.2019
Hej.
Blodprovet kan endast ta reda på om du bär på antikroppar för herpes, men det kan inte berätta för dig var på kroppen du har drabbats eller hur länge du har haft infektionen.
Det du skall tänka på är att undvika att kyssa någon eller ha oralsex medan du har blåsor på/i munnen. Om du är oskuld och inte har haft oralsex så är det osannolikt att du skulle ha herpes i underlivet. Som du säkert vet så är herpes ett virus som man är bärare av resten av livet, det innebär alltså att det inte går att bota - MEN det betyder inte att man alltid kommer att ha aktiva utbrott. I många fall får man bara ett eller ett par utbrott och efter det håller viruset sig lugnt. Andra kan få utbrott t.ex. i samband med stress eller förkylningar.
Om man får utbrott väldigt ofta så finns det mediciner man kan köpa receptfritt från apoteket som kan minska besvären. Men jag rekommenderar att du diskuterar saken med en läkare först.
Ingen orsak till panik. Herpes är väldigt vanligt så du är långt ifrån den enda.
Kram
Tessi