Klåda i könsorganet
09.11.2014
Jag minns inte när det började men i åtminstone ett år har jag haft otrolig klåda på könsorganet.. Jag brukar inte tvätta min kuk med shampoo, och jag verkar inte ha några andra symptom annat än att det kliar väldigt mycket. Har haft oskyddad sex med en person men det var hennes första gång också. random
Laatukatsastus i Vasa svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
10.11.2014
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej
Tack för din fråga. Du skrev om klåda som du har på könsorganet.
Du beskrev inte mera detaljerad var i könsorgannet det kliar. Du skrev också att du inte tvättar din kuk med shampoo. Det är viktigt att tvätta penisen ungefär en gång om dagen. Du kan göra rent genom att dra tillbaka förhuden och gnugga lite runt ollonet. Det räcker att använda ljummet vatten. Om du tvättar ofta eller använder tvål kan huden bli uttorkad och börja klia.
Du kan läsa mera t.ex www.umo.se/Kroppen/Killars-underliv/Ren-mellan-benen---kille/
Du skrev att du har haft klåda redan för ett år. Det är en lång tid med besärlig symtom. Att få reda på vad det beror på så föreslår jag att du kontaktar skolans hälsovård eller närmaste hälsostation. Utan ytterligare medicinsk forskning är det svårt att ge mera råd vad du borde göra. Det finns många alternativ vad det kan bero på.
Du berätta också att du har haft oskyddad sex. När man haft oskyddat samlag är det viktigt att testa sig efteråt så att man är säker att inte har blivit smittad av någon könsssjukdom. I ditt fall ingendera hade haft någon form av sex tidigare, så finns det ju såklart inte den risken.
Du kan läsa mera: www.folkhalsan.fi/startsida/Fragor/Sex-och-samlevnad/
Hoppas att du får snart reda på vad är orsaken och klåda slutar.
Mika - Ungdomsliv.fi