Klamydia ?
23.02.2015
Hej !
Ja har en fråga angående klamydia. De e så att min kk hade nån "punginflammation" för ett par månader sedan. Det slog honom plötsligt att tänk om jag har nått som han kan ha fått inflammationen av. Han hade inte klamydia men funderade över att inflammationen kan ha kommit från klamydia (ifall att jag har det.) Han tyckte ja skulle gå till HVC och testa mig och det tänker jag också göra (inom snar framtid.) Är ganska nervös över att gå till HVC. Har förstått att man ska ta nått slidprov och urinprov och att dom senare ringer ifall att man har klamydia. Undrar bara om man tar slidprovet själv eller om man måste till gynekologen för att ta det ? Och kommer dom att ifrågasätta min "unga ålder"? Jag ser i och för sig äldre ut än jag är men ändå.. Och ja, vi har haft oskyddat sex. Vad fan ska jag säga när jag går till mottagningen ?
"Hej, ja vill test me fö klamydia."?
"Jaa, namn och ålder ?"
"***** *******, fyller 15 i år."
"Vafan gär to knull vi såtee ungan ålder???!!"
Haha nämen vet no att de int går till så men e ändå nervös för att min ålder ska ifrågasättas.
Riktigt tacksam för svar och övriga tips ! En riktigt jävlig en

Ungdomsinformatören Jenny svarar
25.02.2015
Hej!
Jag svarar till dig nu på basis av våra hälsovårdarexperters svar till andra liknande frågor. För det första är det en bra idé att ni båda testar er för klamydia och könssjukdomar eftersom det är viktigt att klamydia blir behandlad om man fått smittan. Du kan gå till Hvc eller rådgivningen, så kan hälsovårdaren där fixa remiss till laboratoriet åt dig. Klamydiatest tas av urinprov. Kan hända att de också föreslår en gynekologisk undersökning, men det är inte säkert. Om några dagar kan du fara till hvc på nytt för att få svaret, kan också meddelas via telefon.
Förstår att du är orolig för att de ska ifrågasätta din ålder eftersom under 16-åringar inte egentligen borde ha sex ännu, men det är inte olagligt om man verkligen känner att man är psykiskt och fysiskt mogen för det och om partnern är ungefär lika gammal (inte någon som utnyttjar). Du har säkert kommit till den slutsatsen att du är mogen och jag hoppas att du själv känner att du har gjort rätt beslut.. Tror inte att de kommer att pressa dig på hvc, kanske fråga några frågor, t.ex. om du är i en fast relation. Kan också hända att de föreslår att ni använder någonsorts preventivmedel i fortsättningen, t.ex. kondom eller p-piller.
Slutligen är det moget och ansvarsfullt att gå och testa sig. Om man inte gör det och bär på en smitta kan konsekvenserna vara allvarliga, så fast det skulle kännas lite pinsamt, är det ändå bäst att göra det för det att man skäms lite är inget emot t.ex. barnlöshet som klamydia kan orsaka. Vill inte skrämma dig men vill att din tröskel för att gå och göra testet blir lite lägre genom att berätta realiteter. Hoppas förstås att testet är negativt och om det inte är det får du strax medicin för den. Samma gäller din pojkvän -båda behandlas om ni har smittan.
Det går nog bra så fundera inte så mycket på det utan ta tag i det så det blir skött. Din hälsa är viktig!
Hälsar ungdomsinformatören Jenny