Klamydia
04.01.2016
Hei, jag har ett jättejobbigt problem. Det är så att jag har fått reda på att jag har klamydia via ett mail från umo. Dock så är jag just nu på ett utbytesår i ett annat land och kommer inte komma hem till Sverige igen förs om ett halvår. Jag vet att jag måste gå till någon klinik här och få medicin för det så fort som möjligt men jag är rädd att jag kommer bli hemskickad eller nått sånt och sen så funderar jag på hur dom ska kunna göra en smittspårning. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.01.2016
Hej.
Alltså jag uppfattar det som att du fick veta om smittan via "smittspårning", d.v.s. att en person du legat med har testat positivt och därför kontaktades du? eller blev du kontaktad av UMO p.g.a. dina egna testresultat? Nåväl, det är egentligen ingen skillnad.
Huvudsaken är att du nu går till preventivrådgivningen eller läkarmottagningen och får behandling för infektionen. Klamydia kan leda till tråkiga följder hos kvinnor (och män) om det inte behandlas - så därför är det jätteviktigt att du gör det. Du blir nog inte hemskickad till sverige p.g.a detta - det är ju inget brott att ha klamydia. Bara en infektion som behöver medicineras för att gå över.
Jag vet faktiskt inte hur de gör med smittspårningen ifall att dina tidigare partners bor i ett annat land, men det vet de antagligen på preventivrådgivningen eftersom du trots allt inte är den första människan i historien som testar positivt efter att ha legat med en person från ett annat land.
Kort och gott - lugna ner dig. Det är faktiskt ingen panik. Ring till preventivrådgivningen i din nuvarande stad och berätta situationen så kommer de att berätta för dig hur du skall gå vidare. Huvudsaken är att du får behandling så fort som möjligt så att du slipper följderna.
Kram
Tessi