Klamydia eller gonorre
22.10.2019
Hej! Har nyligen gjort en gynekologisk undersökning och rekommenderades göra ett test för klamydia och gonnorre. Min partner och jag är båda varandras första, kan jag då vara smittad? Förstår inte varför jag ska göra ett sådant test? Fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.10.2019
Hej.
Nja, om det var första gången för både dig och din partner så låter det osannolikt att du skulle kunna ha vare sig klamydia eller gonorré. Men eftersom du har haft symtom, som blödningar i samband med samlag och ditt papa-prov visade tecken på en infektion så måste man börja utesluta saker någonstans för att ta reda på vad det kan vara. Jag tycker därför att du skall genomföra proven precis som du blivit ombedd att göra - för att man efter det skall kunna fortsätta utredningen. (tyvärr finns det ju många fall där personer smittats av sin partner, som svär på att hen inte har haft sex med någon annan - nu menar jag INTE att så är fallet för er, utan bara det att det ibland ändå lönar sig att kolla upp saker för säkerhets skull.)
Eftersom jag inte vet om du har haft andra symtom än blödningar (vilket jag utgår ifrån att du har haft eftersom du blivit behandlad för uvi) så kan jag inte spekulera i vad orsaken till dina symtom skulle kunna vara. Jag hoppas därför att du fortsätter att utreda saken tillsammans med din gynekolog.
Kram
Tessi