Könssjukdom?
22.10.2018
Hej! Jag har alltid skyddat mig med kondom under sex men har prickar nedanför min fiffi, kan jag ha drabbats av någon könssjukdom trots att jag skyddat mig?
tjej 18åringen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.10.2018
Hej.
Det trista svaret på din fråga är ja. Man kan smittas med könssjukdomar trots att man använder kondom. Kondomen är det bästa skyddet som finns, men eftersom kondomen inte täcker hela det området där t.ex. kondylom kan förekomma, så är det inte 100%.
Jag vet inte hur dina prickar ser ut, eller om du har några andra symtom av dem. Så jag föreslår att du bokar en tid till preventivrådgivningen så att de får kolla upp saken. Kondylom är inte alltid så lätt att ställa diagnosen på, eftersom det inte alltid syns så bra och inte visar sig på några tester, så därför är det endast genom undersökning man kan se det. Det kan ju också röra sig om helt vanliga talgkörtlar, men just för att du inte skall behöva fundera mer på saken så är det viktigt att kolla upp det, så att du vid behov får rätt behandling.
Ingen panik, bara att kolla upp saken.
Kram
Tessi