ADHD-preparat
18.03.2024
Hej!
Är amfetaminpreparat säkra eller skadliga på något sätt t.ex. adderall, elvanse, Vyvanse, Ritalin ... om man använder dem i måttlig dos? Kan man jämföra deras "farlighet" med tjack eller crystal meth?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.03.2024
Hej,
ALLA mediciner medför risker om de används på fel sätt. Om man använder dem enligt de föreskrifter man har fått av läkaren så har läkaren tagit i beaktande de för- och nackdelar som finns med medicinerna. De flesta mediciner har biverkningar, vissa är allvarligare och andra lindrigare. Men det är läkarens uppgift att ta ställning till att nyttan med medicinerna är större än riskerna. De mediciner du frågar om är samtliga sådana som läkaren tillsammans med patienten fattar noggrannt övervägda beslut om, eftersom dessa mediciner kan ha negativa effekter eller vara farliga om de används på fel sätt, så utan att en läkarordination skall de aldrig användas. Det är också läkaren som tar ställning till om mediciner är trygga för patienten med tanke på hens hälsotillstånd i övrigt, t.ex. med tanke på andra diagnoser eller mediciner som används samtidigt.
Mediciner kan inte jämföras med droger som säljs på gatan, även om deras verkningssätt kan påminna om varandra. Metamfetamin är med andra ord farligare än receptbelagda mediciner dels pga styrkan och dels eftersom man aldrig med säkerhet vet vad det innehåller.
För att undvika problem skall du alltså alltid följa din läkares ordination och använda medicinerna i enlighet med dem.
Hälsningar
Tessi