Akut svar!!
23.05.2024
Jag funderar om det är normalt att känna att jag konstant är kissnödig efter sex? Jag kan gå på wc och kissa men efteråt känns det fortfarande som att jag behöver kissa. Jag har kissat efter sex varje gång, kan det ändå vara urinvägsinfektion?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.05.2024
Hej,
Precis som du skriver är det jättebra att du går o kissa alltid efter att du har haft sex, speciellt om du inte har möjlighet att tvätta dig med vatten. En del av kissnödigheten kan säkert bero på det tryck som bildats runt urinröret och i hela underlivet då vävnaderna fylls med blod, men om det är "bara" efterdyningarna efter sexet så borde det släppa inom några timmar. Det kan säkert finnas stora individuella skillnader i hur länge man kan känna av det i underlivet efter sex, dels beroende på att alla är lite olika byggda men också beroende på hur länge och hur intensivt sexet pågick.
Till att börja med tycker jag att du skall fortsätta att gå och kissa efter sex, ocg gärna försöka att dricka lite mer än normalt så att det spolas rent i urinvägarna. Men om du känner av symtomen t.ex. ännu nästa morgon så kan du kontakta preventivrådgivningen eller hvc och be dem lägga en remiss till urinprov så att man får kolla upp saken för säkerhets skull.
Kram,
Tessi