Rädd att vara gravid
03.04.2024
Hej! Jag har haft samlag med min kille för några dagar sedan och nu har jag jätte ont i magen å typ allt smakar konstigt. Vi hade inte kondom för jag tar p-piller, men jag är skit rädd att jag skava gravid, vad ska jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.04.2024
Hej,
Om du har tagit dina p-piller som du borde och inte glömt något av dem så behöver du inte oroa dig över graviditet. Jag vet att graviditetsrädslan kan vara stark, men du kan också tänka på att det tar en stund innan en äggcell blir befruktad, och ännu längre för den befruktade äggcellen att fästa sig vid livmoderväggen och för graviditetshormonerna att börja produceras så att man skulle känna av dem. Så de smakförändringar du känner beror antagligen på någonting annat eftersom en graviditet sannolikt inte skulle kännas av ännu.
Så du kan nog slappna av och lita på att pillren sköter sitt jobb bara du tar dem enligt ordination.
Kram,
Tessi