Orolig för könssjukdom
11.01.2016
Hej! Jag sög av min pojkvän (utan kondom) för nästan en vecka sedan och direkt samma kväll fick jag halsont och det kändes som att något fastnat i halsen inte som en vanlig förkylning. Vi har haft sex flera gånger och ingen av oss har någon könssjukdom. Har fortfarande sjukt i halsen och är orolig om jag har en könssjukdom i halsen eftersom det inte känns som en vanlig förkylning? Kan det vara möjligt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.01.2016
Hej,
Jag tror inte att du behöver vara orolig. T.ex. Klamydia kan smitta från könsorgan till hals genom oralsex, men om ni båda har levt "säkert" innan detta, så tror jag att det är betydligt mer sannolikt att det råkade sammanfalla med att du fick något vanligt förkylningsvirus. Du får komma ihåg att det finns många 100-tals olika sorters förkylningar och de känns inte alls alla likadana.
Även om du skulle ha sugit av en kille som hade klamydia så skulle du knappast uppleva symtomen samma dag, utan normal tid mellan smittotillfället tills man får symtom är några dygn till någon vecka.
Så följ med situationen, drick varma drycker, ät Bafucin och vid behov värkmedicin, och om det inte går över på en vecka eller du får feber/halsen blir svullen så går du till din skolhälsovårdare.
Det ordnar sig :)
Kram
Tessi