panik
08.12.2015
Hej jag är en tjej som e 15 å hadd sec fösta gången då ja va 14. Ja gick int på ppiller så vi använde kondom. En gång sprack den men vi köpte dagenefter piller åså va de bra me de. Nu i somras börja de ta sjukt efter att vi hadd haft sex då ja gick på wc. Åsen börja de ta sjuk i slute av sexet oxå. Ja hadd börja gå på ppiller zoely så vi använd int kondom mera. Å de står i biverkningarna att mensen kan försvinna men ja börja främst ta ppiler fö mensvärken va så jävla hemsk. Sen ringde jag till preventirådgivningen å fick vi börja fubdera å ja fick nån medicin som sku tas vaginalt men den hjälpte int. Åsen fick jag ett piller som ja sku ta åsen en salva som sku lugna ner irritationen. Nå den satt ja i ungefär 3 veckor å endå svider de. Ja fick diagnos fö svamp och nånting annat som jag fick den vaginala medicinen för. Och nu senaste månad kom int min mens å ja e oroli att nånting e fel. Ja ha vari jättestressad men de ga lugna ner sig tills nu. Att vi int kan ha sex jag å min pojkvän e jätte störande å frustrerande då de tar så jävla sjukt främst efteråt. Varför gör de de å vafö fick ja ingen mens?? Snälla svara jättesnabbt fö dehär ha pågåt jätte länge...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.12.2015
Hej.
Jag kan inte svara på varför det fortsättningsvis gör ont trots att du har behandlat dig för svampinfektionen, men ibland är infektionen så ilsken att den kan vara svår att bli av med. Jag tycker att du pånytt skall kontakta preventivrådgivningen så att du skulle bli undersökt och de fick ta prov (pånytt?) för att se vad som är problemet. Eftersom du skriver att du redan har använt vagitorier, salva och tagit ett piller så vet jag inte riktigt vad jag skulle ge dig för förutom att gå och bli undersökt.
Med Zoely är det inte alldeles ovanligt att mensen kan försvinna helt eller delvis, så jag tror inte att du behöver oroa dig över det. Och om du dessutom vet om att du har varit mer stressad än normalt så påverkar antagligen det också. Men på samma gång som du blir undersökt för smärtan så får de ju kolla upp att allt ser ut som det ska.
Så ring nu genast och boka tid. Det är inte bra att gå omkring och ha ont i underlivet länge eftersom det ju är helt oundvikligt att det påverkar dig. Det är ju meningen att sex skall vara roligt och skönt, så om det inte är det så är det dags att göra någonting åt saken.
Kram
Tessi