snälla inte va herpes
24.10.2016
Omg har jag herpes jag fick denna lila liknande blåsand som är knottrig och har rn hår boll i mitten jag läser o läser vissa säger det är en böld att de går bort och sedan finns det de som säget herpes utslag o läste att symptomen kommer inom 2 -7 dygn o ser denna kommentar där nån fick först utslag år efter jag hade sex senast 3-4 månaders sen skulle jag tro med denna som bara var engångs ligg liksom o han hade väl knullat 5-6 personer men alltså liksom hur isf vi hade kondom o kondom kunnde knappast spricka med hans microkuk rev han sönder den? O hur blev jag inte gravid iställe ughhhhv skulle vara så jobbigt om det är herpes och + jag raka mina yttre blyggläppar Haggelgevär

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.10.2016
Hej.
Det är nog väldigt svårt att veta på basen av det du skriver om det är en blåsa eller en böld, och vad som eventuellt skulle ha orsakat den. Men om vi tittar på det viv vet så är det att den enad gång du haft sex (?) var för 3-4 månader sedan och då använde ni kondom. Med tanke på den så tycker jag att det verkar osannolikt att du skulle ha smittats med någonting.
Herpes brukar sällan vsa sig som bara en enda utan oftast flera blåsor bredvid varandra. Bildgoogla på "genital herpes" så får du en uppfattning om hur typsiak herpesutslag i underlivet brukar se ut.
En böld är bara ett annat ord för en irriterad och varfylld svullnad.
Om situationen fortfarande är likadan nu som då du skrev frågan, eller om det har blivit värre, så tycker jag att du skall ta kontakt med preventivrådgivningen i din kommun, eller gå och tala med din skolhälsovårdare.
Om det har blivit bättre, eller om det känns ungefär likanadt så kanske du kan vänta och se ett tag? Det kan naturligtvis inte jag avgöra, eftersom jag inte vet om du har ont, om det läcker någonting ur bölden/blåsan, om det kliar eller svider o.s.v. En anna sak jag undrar, eftersom du skriver att du rakar dina yttre blygdläppar är om det eventuellt kan vara "bara" en inflammerad hårsäck/inåtgroende hårstrå? Även desa "små" inflammationer i huden kan bli både ömma och stora, men de går i allmänhet över av sig själv.
Jag rekommenderar att du låter bli att raka dig nu medan du har blåsan/bölden, och försöker hålla området rent och luftigt, d.v.s. använd inte strings eller väldigt spända kläder och sov utan trosor. Inom några dagar borde det nog tydligt märkas åt vilket håll det går.
Kram
Tessi