Akut! Kan jag ha blivit gravid??
03.06.2019
Hej!
Har ätit p-piller under flera år, äter sen en tid tillbaka Midiana 28. Började uppehållet tisdagen den 21/5 och började på ny karta tisdagen 28/5. Trodde till 110% att jag hade tagit lördagens piller den 1/6, men hade glömt ta lördagens p-piller. Hade oskyddat sex på söndagen och han kom i mig. Bor på två olika ställen då mina föräldrar är skilda och glömde kartan på ena stället igår söndagen 2/6, så såg aldrig att jag missat lördagens piller utan tog söndagens piller på samma ”pillerplats” på kartan som jag skulle. Insåg idag när jag kom hem på andra stället att jag missat lördagens piller och tog det nu kl 18, även om det va långt för sent. Sprang till apoteket och köpte ellaone (som ska funka upp till 120 timmar efter oskyddat sex) och tog det kl 19 idag måndag 3/6, vilket var 39 timmar efter sexet. Är extra orolig för jag är ju på första raden på nya pillerkartan.
Nu till frågorna. 1. Hur stor är risken för graviditet nu??? 2. Kan kroppen sätta igång en ägglossning bara av att ha missat en dag trots p-piller? Eller vad händer, kommer jag ha ägglossning idag måndag (dag 14)? Och då är det ju för sent med akut p-piller... Eller kan ni förklara exakt hur allt ser ut att ligga till?
Hjälp mig är så orolig!!! Tack på förhand<3 A

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.06.2019
Hej,
Jag förstår att du helst skulle ha ett exakt svar på hur allt ligger till, men det finns det tyvärr ingen människa som kan ge dig. Då man glömmer ett p-piller så är det högst individuellt hur snabbt "den egna" hormonproduktionen påverkas, och på vilket sätt det sker. Så ja - det är möjligt att ett enda bortglömt p-piller kan leda till ägglossning, men det är omöjligt att säga om det har gjort det i ditt fall.
Du gjorde trots allt vad du kunde, d.v.s. tog ett akut p-piller. Så nu kan vi helt enkelt inte göra annat än att vänta på din mens. Det du är komma ihåg är att akut p-pillret med stor sannolikhet påverkar mensen/blödningen, så om din mens inte börjar då du tar pausen så  tycker jag att du skall börja med att testa dig för graviditet innan du stressar upp dig. Det är helt normalt att mensen blir sen då man har tagit akut p-piller, även om man använder p-piller.
Så försök att ta det alldeles lugnt. Fortsätt att äta dina piller som du borde, och då kartan är slut så testar du dig om mensen inte har kommit. Om testet visar negativt men du trots det inte börjar blöda så fortsätter du med p-pillren som du brukar (d.v.s. efter din paus) och gör ett nytt test en vecka senare. OM du skulle ha blivit gravid så skulle det synas på testet i det skedet.
Ta det lugnt.
Kram
Tessi