är jag gravid?!?!
31.01.2016
Hej!
Jag skulle bara vilja få lite lugnande nu föratt jag satt uppe i natt, hela jävla natten och grät föratt jag är livrädd att jag är gravid..
Det var så att igår när min pojkvän skulle sova hos mej, så blev vi jättekåta och han liksom bara tyngde in den kanske 5-6 gånger som mest ut och in. jag hann inte komms och han hann inte komma så han har inte kommit inuti mig.
Men jag vet också att man kan bli gravid av den första "utlösningen" vad den nu heter som hör att det ska glida, och vi hade ingen kondom, det är just därför jag är så himla jävlit livrädd..
Och jag har oregelbunden mens, men den borde ha kommit ungefär igår då, å ja har int fått den ännu, och jag har int haft min mens på jättelämge så det gör mig också extra orolig.
Och om jag vill så ska jag gå till skolhälsovårdaren och fråga efter ett graviditets test?
Bara det att jag vågar inte och mina vänner kommer fråga jättemycket och om det råkar komma ut att jag vore gravid då(vilket är väldigt osannolikt men endå) så skulle jag va heelt på botten..
Å då om ja sku vara gravid, så sku jag då göra abort..
var gör man de, å hur gör man de, å gör de ont? å sku föräldrarna måst va me på de?
Bara de att jae liite imot abort, föratt jag tycker de känns lite som mord, men det är klart jag skulle göra det, och min pojkvän säger så också, bara de att när ja säger så att jae orooli, så säger han bara att tur att abort e billit å enkkelt å anonymt då, men som ja älskar honom å han älskar mejj, å han e den bästa, de typ de enda ja riktit som arg å lessen på han för, föratt han vet int hur de känns att gå igenom en abort åsådär så han har de väldit lätt nujust.. så jag är säriöst livrädd. å jag vill int att mina föräldrar ska få reda på dehär!!
Snälla ge mejj några lugnande tecken å säg bara att nej due int gravid, å hu stor e chansen att jag skulle kunna vara gravid nu?
Hälsningar från den tjejen som skulle vilja dö av allt denna dödande orolighet och rädsla..

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.02.2016
Hej,
Nu skall du vara riktigt lugn och komma ihåg att andas. Vad som än händer så kommer det att ordna sig.
Sannolikheten att du skulle bli gravid av att din kille var in och ut i dig några gånger är inte stor. Det är sant att det finns en liten pytterisk att det kan finnas levande och simkunniga spermier i försatsen, men det är ändå ganska osannolikt. Oftast behövs nog hela mängden utlösning som skall komma i full speed för att det skall bli en graviditet. Det är helt enkelt så det är uttänkt. Spermierna som eventuellt kommer in i slidan med försatsen har sämre förutsättningar att komma sig fram till ägget eftersom de är så få och inte har med resten av utlösningen som kan bana väg för dem. Dessutom skriver du att din mens borde ha börjat igår, vilket innebär att din ägglossning har skett för ca. 2 veckor sedan, och då skulle ditt lilla ägg redan ha rullat förbi den punkt där det borde befinna sig då det skall möta spermierna.
Kort och gott. Näpp - ingen stor sannolikhet att du skulle kunna vara gravid.
Skulle det nu ändå mot all förmodan vara så att du inte får din mens så kan du gå till din skolhälsovårdare och be om ett graviditetstest. Hos vissa skolhälsovårdare kan man göra testet där på plats och ställe, medan andra lägger in en remiss till datorn och man får lämna ett urinprov vid laboratoriet på hvc. Man kan också köpa graviditetstest i de flesta butiker (de brukar finnas på samma ställe som kondomerna) och på alla apotek.
Skulle det visa sig att du är gravid, så går du pånytt till din skolhälsovårdare. Hon kan då boka en läkartid åt dig till hvc och lägga remisser till graviditetstest (om det inte redan var hon som gjorde testet) + ett klamydiatest. Sen får du gå och träffa en läkare på hvc som skriver en remiss åt dig till sjukhuset. På sjukhuset utförs sedan själva aborten, antingen med läkemedel eller genom skrapning (beroende på hur långt gången graviditeten är.) Det är inte någon lätt sak att genomgå en abort, men ibland är det ändå det bästa av flera dåliga alternativ, och bara för att man har råddat till det så att man måste genomgå en abort betyder inte att man är en dålig människa.
Jag kan förstå att du blir lite sur på din pojkvän, eftersom han låter lite okänslig då han får det att låta så enkelt - för det är det ju inte nödvändigtvis. Eventuellt försöker han ju ändå få det att låta lite lättsammare och skämta lite om saken eftersom han själv också kan känna sig lite orolig? Det kan nog vara svårt för killar att riktigt förstå detdär med graviditet eftersom det sist och slutligen inte är i deras kropp det händer, så det är helt självklart att du skulle påverkas mer av en abort än han skulle göra eftersom det är din kropp.
Om du skulle måsta genomgå en abort så skulle nog dina föräldrar måsta få veta det. I princip finns det ingen "åldersgräns" på aborter, och med tanke på din ålder så har du väldigt långt rätt att själv bestämma vad du gör med din kropp. Men abort kan inte göras anonymt (som din pojkvän verkar tro). Ungdomar är ofta väldigt rädda för vad deras föräldrar skall säga, och det är väl i princip helt befogat - de brukar bli både besvikna och upprörda. Men sällan ändå så arga eller vansinniga som ungdomarna brukar tro. MEN nu skall vi komma ihåg att vi inte alls är där ännu. OM du skulle vara gravid så får vi ta det problemet sen, men eftersom jag inte alls tror att du är det så är det onödigt att vi funderar vidare på det i detta skede.
Vänta i lugn och ro på mensen - jag tror nog att den kommer. Men se till att ni har kondomer med er nästa gång kåtheten överraskar er. Eller skaffa p-piller (för det behöver inte dina föräldrar veta om). Se i vilket fall som helst till att skydda er så att du i fortsättningen slipper uppleva denna ångest och rädsla.
Det kommer att ordna sig.
Kram
Tessi