Blödningar trots ppiller?
12.01.2019
Hej!
Har ätit ppiller i snart en månad. Åt ihop 2 kartor för att slippa få mensen men har nu fått den (tror jag, mindre mängd än vanligt...) på dag 4 på nya kartan. Är det normalt och vad ska jag göra nu? Sandra

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.01.2019
Hej.
Ja, det är rätt vanligt att man får blödningar om man äter två eller flera kartor ihop. För vissa kan man "slippa undan" mensen genom att äta flera kartor på raken, men för andra funkar det inte. Det är nästan omöjligt att säga hur länge du nu kommer att blöda, men om du har ätit en hel karta och börjat på nästa så kan du antingen ta din paus nu och på så sätt släppa fram blödningen, eller också kan du fortsätta äta även denna karta till slut, men med risk för att du kommer att småblöda hela månaden.
Men det är inget oroväckande med att du blöder.
Kram
Tessi