Brådskande!!
19.07.2018
Hej! Jag tror jag kan vara gravid men jag hoppas ju på att jag inte är det. Jag hade sex utan skydd men han kom inte i mig. Detta hände för 4 veckor sen nu i helg. Ja tog ett ella one 2 dagar efter sexet. Förra veckan fick jag mens och den var ungefär 3-4 dagar försenad men det brukar den vara ibland och dessutom var jag orolig, men jag fick mens och den var lika riklig som den brukar och höll på i 7 dagar villet är ganska normalt. Dock så har jag nu ont i magen lite då och då men jag vet inte om det enbart är på grund av oron:/ Nu undrar jag hur stor risken är eftersom jag haft mens? Om det ens var mens. Ska jag ta graviditetstest ialafall eller börjar det bli sent?

Ungdomsinformatör Ida svarar
20.07.2018
Hej!
Eftersom han inte kom i dig så är det inte så stor chans att du är gravid, men risken finns. Du tog ett akut p-piller(ella one) och du tog de inom den tid de ska tas, vilket är bra. Akut p-piller fungerar på de sättet att det skjuter upp ägglossningen, men om ägglossningen har inträffat redan så kan inte pillret göra något. Alltså pillret kan inte avbryta en redan påbörjad graviditet. Akut p-piller rubbar kroppens egen hormonbalans och kan göra mensen oregelbunden och krånglig efter. Kom ihåg även att akut p-piller ska man bara använda i ytterst nödfall OCH de skyddar inte mot könssjukdomar.
Eftersom du fått din mens så borde de inte vara så stor chans att du är gravid, men jag skulle råda dig att ta ett graviditetstest så vet du med säkerhet. Så slipper du oroa dig!
Ta hand om dig! :)
Kram, Ida