Glömde p-piller några dagar
14.09.2020
Hej, har ätit p-piller c.3år och glömde för första gången ta ett piller efter 48h. Råkade glömma 3 dagar... och fick en mellanblödning. Hade alltså haft mens c.5-7 dagar tidigare och var på första raden. Tog två piller o fortsatte sen som vanligt och mensen försvann. Problemet är att hade haft samlag med min pojkvän dagen/någon dag (åt alltså iallafall piller samma dag vi hade samlag)före jag glömde pillren (vi använde kondom). Och fick ingen mens denna gång, första gången det hänt med p-piller. Kändes att den var på väg (fick jätte lätt brunt blod några dagar då det brukar komma), borde jag vara orolig, eller kan det vara när jag glömde ta pillren i flera dagar att mensen tror den skall komma en vecka senare? Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.09.2020
Hej,
Jag tror precis som du att det att blödningen var så sparsam denna gång berodde på att det blev rörigt med pillren och du hade haft mellanblödningar. Du skriver också att ni använt kondom så risken att du skulle vara gravid trots att du glömt pillren är minimal.
Det är den absoluta fördelen med att använda både kondom och p-piller att om det ena sättet av någon anledning inte fungerar som det ska så kan man ändå känna sig rätt säker eftersom den andra metoden sannolikt fungerar. Skönt att ni är så ansvarsfulla!
Fortsätt att äta dina piller så gissar jag att din nästa mens kommer att vara mer normal. Om den inte skulle dyka upp så skall du testa dig för säkerhets skull men på basen av det du skriver så tror jag att du kan vara lugn.
Kram
Tessi