Gravid?
24.06.2018
Hej! Jag hade oskyddat sex igår, vilket jag vet är väldigt DUMT. Men nu är jag paranoid om jag kan ha råkat bli gravid, han kom inte i mig men jag tänker mer på försatsen. Jag ska också få mens om lite mindre än 2 veckor, min menscykel är runt 30 dagar ungefär. Jag tänkte ta dagen efter piller men jag undrar om det ens fungerar om man redan haft eller har ägglossning? Självklart vill jag inte bli gravid och detta lär därför vara första och sista gången jag har oskyddat sex.
Tacksam för svar Paranoid

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.06.2018
Hej,
du har rätt. Oskyddat sex är dumt, men man skall också komma ihåg att det är helt mänskligt att göra misstag och att man ibland handlar utan att tänka så mycket, det gör dig inte till en sämre person. Du måste bara planera lite bättre och ha kondomer i fickan nästa gång.
Nåväl, killen kom inte i dig så oddsen att du skulle ha levande spermier i dig är inte jättestor - men den finns. Vi kan inte heller vara säkra på när din ägglossning sker/har skett, så jag tycker att du skall ta akut p-pillret. Du har rätt i att pillren inte funkar om ägglossningen redan har skett. Har en befruktning alltså redan inträffat så kan pillren inte göra någonting, MEN det är ändå bättre att ta dem än att inte göra det.
Du skall komma ihåg att mensen kan bli hoppig av akut p-piller, och att den kan dyka upp antingen tidigare eller senare än normalt. Så det bästa är att du bara väntar i lugn och ro och oavsett om du får mens eller inte testar dig för graviditet om ca tre veckor. Då vet du med säkerhet hur det ligger till och kan leva vidare, en erfarenhet rikare.
Det ordnar sig, upp med hakan <3
Kram
Tessi