gravid?
25.09.2016
Hej. Jag hade oskyddat sex med min pojkvän för en vecka sedan. Han kom inte. Men jag har fått olika krämppor. Jag mår så dåligt och har varit nära på att spy 3 ggr. Behöver ofta på toaletten och huvudvärk. Är jag gravid? Är jätteorolig *7,!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.09.2016
Hej.
Eftersom jag inte vet när i din menscykel det var som ni hade oskyddat sex så kan jag inte uttala mig om hur stor risken är att du är gravid, men om han inte kom så kan vi ju utgå ifrån att risken inte är jättestor. Som du vet så kan det ju, trots att han inte fick utlösning inuti dig, finnas en liten risk att det fanns spermier i försatsen. (beroende på när han senast hade utlösning o.s.v.) Så oskyddat sex är alltid en risk även om han lyckas dra sig ur innan han kommer.
Det är ändå väldigt osannolikt att ditt illamående och din huvudvärk skulle bero på graviditet. Om det är bara en vecka sedan ert oskyddade sex så skulle du knappast ännu ha hunnit bilda så stor koncentration av graviditetshormon att du skulle känna av dessa symtom. Huvudvärk i sig är ju inte heller något direkt symtom på graviditet.
Det är mycket mer sannolikt att du mår dåligt p.g.a att du är nervös. Så försök att ta det lugnt och vänta på din mens i lugn och ro. Om den inte kommer då den borde så kan du testa dig, men även då är det mer sannolikt att förseningen skulle bero på nervositet än på att du faktiskt är gravid.
Ingen orsak till panik.
Kram
Tessi