Gravid v. 7
06.01.2020
Hej! Jag är gravid i vecka 7 och är enormt lycklig både jag och min sambo och det är även vår första graviditet. Jag ska till mödrarådgivningen vecka 8 och igår kom små blödningar varje gång jag torkade mig på toan, högst typ 1-3 droppar blod varje gång, max 1tsk allt som allt under dagen. Men jag är så orolig att få missfall så jag grät hela dagen igår. Tror ni att det är någon fara? Hade ingen värk i magen heller endast "växtvärk" som enligt Google är normalt.
Tacksam för svar :) Momtobe

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.01.2020
Hej.
Jag förstår din oro, och vet precis hur tungt det är att gå och fundera på saken. Tyvärr är det helt omöjligt för mig att svara på om det bara är en liten blödning eller om det är ett missfall. Det ÄR vanligt att man blöder lite under graviditeten, och det behöver inte betyda att man fått missfall, men det enda du egentligen kan göra just nu är att vänta och se vad som händer. Jag vet att det känns superjobbigt, då man helst skulle vilja ha ett exakt svar. Men graviditeten är ännu i ett så tidigt skede att ett ultraljud inte heller skulle kunna ge svar på någonting ännu.
Försök lita på att din kropp gör allt den kan för att du skall få en frisk baby och graviditeten skall gå bra.
Många kramar
Tessi