Gravidnoja
27.04.2019
Hej! Vänder mig till er då ni är så sakliga och det är kanske just vad jag behöver nu.
Är orolig då min mens är sen - oklart hur mycket då min förra cykel var på 27 dagar, men jag vanligtvis brukar ha runt 30 dagar. Den brukar i alla fall hålla sig till vad den var månaden innan. Är nu inne på dag 31, så den är ju inte hemskt sen ännu.
Jag har haft sex med min pojkvän men vi har använt kondom som har hållits hel alla gånger. Börjar nu fundera över andra tänkbara scenarion som spermierna kunnat ta sig in, ex. via fingrar, försats... Eftersom jag är orolig tog jag ett test igår som visade negativt, för att stilla min oro. Nu går istället tankarna direkt till "kanske inte hCG produktionen kommit igång ordentligt ännu", tog ju trots allt testet ganska tidigt.
Vet egentligen inte vad frågan är då ni inte heller kan svara på huruvida jag är gravid eller inte. Tror mycket av min oro bottnar i vad man läser på nätet om preventivmetoder som inte fungerat och test som visat falskt negativa. När tar man ett graviditetstest som visar pålitligt resultat?
Har även funderat på att skaffa p-piller. Hur mycket pålitligare är det än kondom? Förutsatt att man använder båda metoderna korrekt. ångestens moder

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.04.2019
Hej.
Det låter som att du skall börja med att andas :) Ta det lugnt. Det ordnar sig.
Jag tror inte att du är gravid om du, precis som du skriver har använt kondom alla gånger som ni har haft sex. Spermier överförs inte via fingrarna och orsakar graviditeter. Men det är ju viktigt att kondomen är på hela tiden, d.v.s. att han aldrig är inne i dig utan kondom, inte ens en liten stund. Just p.g.a. risken för försatsen.
Graviditetstest fungerar precis som du skriver på basen av att det mäter mängden hcg i urinen. Då hcg produktionen är tillräckligt stor i kroppen så utsöndras det, och det brukar vara runt två veckor efter befruktningen. Problemet är kan vara att man inte alltid vet när man har sin ägglossning, och att den inte alltid sker mitt i en cykel. OM man alltså har sex och ägglossning mitt i cykeln (runt dag 14) så visar testet positivt runt dag 28 (då det borde vara dags för mens ungefär). Men OM man istället har sin ägglossning på t.ex. dag 21, så har inte kroppen nödvändigtvis ännu börjat producera tillräckligt mycket hcg för att det skall kunna mätas och visa positivt på stickan. Du skriver att din cykel brukar vara runt 30 dagar, men vi vet ju ändå inte riktigt när din ägglossning brukar infalla.
Mina frågor till dig är således - vet du om när du brukar ha ägglossning? Om mensen brukar vara regelbunden så gäller det helt enkelt att vänta på den, och skulle den inte dyka upp så testar du dig- vilket du har gjort. Är testet negativt men du ändå inte får en blödning så testar du dig igen om en vecka. Då borde det rimligtvis synas på testet om det skulle ha skett en befruktning.
Du vet det säkert själv, men du skall INTE tro allt du läser på nätet. Det finns väldigt mycket osanningar kring just graviditeter och preventivmedel, och människor som faktiskt inte riktigt har koll. Så kolla alltid upp saker med en pålitlig källa istället för att läsa halvsanningar på olika forum.
Om det känns otryggt med kondom så tycker jag att p-piller eller spiral skulle vara ett bra alternativ. Spiral är ungefär det säkraste preventivmedlet som finns, men p-piller och ringar fungerar väldigt bra de också. Visst hör man om människor som blir gravida trots att de har p-piller/ringar/spiral/steriliserat sig. Men det är alltid svårt att veta den exakta sanningshalten i det. Och personligen, efter att ha jobbat med unga personer och dessa frågor i 13 år så har jag ännu aldrig varit med om ett enda fall där en tjej skulle ha blivit gravid med p-piller eller ring - och kunnat svära på att hon använt dem enligt föreskrifterna (och varit normalviktig). Många gånger handlar det nog alltså om att man kanske glömmer eller slarvar lite - men det är ju ganska pinsamt att medge så då är det lättare att säga att man gjorde allting rätt men det sket sig ändå. Förstår du hur jag menar?
Så ta det alldeles lugnt nu, och vänta på mensen, och testa dig på nytt om den inte kommer inom en vecka. Jag tror inte att du är gravid. Funderar du på ett annat preventivmedel så ringer du till preventivrådgivningen och bokar en tid. De kan också svara på alla tänkbara frågor du har kring ämnet.Och kommer du på andra frågor så skickar du hit dem, så försöker vi hjälpa :)
Många kramar
Tessi