gravidsmärta i ena sidan?! + massa andra funderingar
21.10.2018
Hej!
Äntligen ett plus för oss! :) Är bara i vecka 4+5 ännu så vågar inte hoppas alltför mycket, rädd för att det ska sluta i missfall.. Har inte känt så mycket symptom ännu, främst extrem trötthet. Men har nu senste dagarna börjat känna molande värk och små stick i magen, men endast på vänster sida och högre upp (typ i äggledaren?). Är dethär normalt, borde man inte känna av i livmodern? Kan det vara ett tecken på utomkvedhavandeskap?
Vad ska jag i matväg undvika när jag är gravid? Är en sushiälskare.. Hur är det med hemgjord sushi och fisk som varit djupfryst i flera dygn innan tillagning?
Får man ligga på mage eller någon ligga på min mage eller kan det vara skadligt?
Sen ännu en fråga angående träning. Kan jag fortsätta träna som tidigare? Hopp, magövningar osv?
Ursäkta mina massa frågor, men känner mej osäker just nu. Och när ska jag kontakta rådgivningen?
Tusen tack för er tid och omtanke! Lycklig och ängslig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.10.2018
Hej,
Och stort grattis till att du har blivit gravid. Jag förstår din ängslan, det är underbart att få ett plus om man har väntat på det - men det öppnar också upp för en helt ny värld av rädsla som man inte kan förstå om man inte har upplevt den själv. Försök ändå komma ihåg att det inte tillför någonting att oroa sig - du kan inte påverka det som händer och OM det skulle vara fel på embryot i detta skede så finns det ingenting du kan göra för att påverka det. Så gläd dig åt att du blivit gravid, och så håller vi tummarna för att allting skall gå bra.
I det skede som du är så brukar man inte känna av speciellt mycket symtom, precis som i ditt fall. Trötthet är normalt, och även mensliknande smärtor nere i magen. Därför är det många som inte testat sig som tror att det är mensen som är på väg. Det är massor som händer i livmodern, så små känningar är helt normala.
Du kan leva vidare helt som normalt, givetvis med undantag för alkohol och nikotin. Du bör undvika rå fisk, och även i övrigt begränsa ditt intag av fisk. Rekommendationerna för vad man får och inte får äta ändrar faktiskt ganska mycket så min kunskap om saken är antagligen föråldrad, så jag rekommenderar att du kontaktar mödrarådgivningen (vilket du ju kommer att göra i vilket fall som helst) så får du en uppdaterad lista därifrån om vad du får och inte får äta.
Hur du ligger eller i vilken ställning spelar ingen roll i detta skede. Sen då magen blir stor så blir det obekvämt att ligga i vissa ställningar - men det kommer nog din kropp själv att tala om för dig. Det är nästan omöjligt för dig att sova i en ställning som skulle skada fostret, speciellt då det ännu är så litet. Sex kan inte heller skada fostret, så det behöver ni inte bekymra er över.
Försök att glädja dig åt ditt tillstånd. Ingen vet vad som kommer att hända. Och OM man skulle förlora graviditeten så kommer det att vara hemskt oavsett. Ett missfall blir inte lättare att bära bara för att man gått omkring och varit "förberedd" på det, det enda som händer om man går omkring och förbereder sig för det värsta är att det tar bort glädjen över graviditeten. Tro mig. Och OM det värsta skulle hända då får ni försöka på nytt. Vi vet ju nu att själva befruktningen funkar som det ska.
Våga vara lycklig.
Kram
Tessi