Hjälp
06.06.2019
Hej, jag äter p-piller men igår när jag gick på toaletten kom det lite blod med mina flytningar? Har lite konstig värk i magen idag. Är otroligt rädd att jag är gravid därför att jag brukar ha samlag utan kondom. Varför är det så??? Hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.06.2019
Hej.
Blodiga flytningar är inte i sig ett tecken på graviditet. Snarare tvärtom. Det normala då man är gravid är ju att man inte blöder.
Din blodblandade flytning kan bero på många olika saker, dels kan du har fått en liten skada eller spricka i slemhinnan då du hade sex senast, eller också är det en liten mellanblödning. Men om du tar dina piller som du borde så behöver du inte oroa dig över en graviditet. Om man äter flera kartor i rad utan att ha paus så är det vanligare att man får mellanblödningar, men jag vet ju inte om du har gjort det.
Du kan nog helt lugnt följa med saken, men om det skulle börja upprepas ofta så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen så att de får ta ställning till saken.
Kram
Tessi