HJÄLP!!!!
28.09.2014
först hade vi smeksex, först kom jag och sen han och vi torkade bort all sperma (tror jag iaf)och han tvättade händerna, sen satte han på en kondom och vi började ha sex, han kom inte i kondomen. dagen innan hade jag ägglossning (har gjort ett test på nätet) och dagen då detta hände var dagen efter ägglossningen, alltså på en fertil dag. nu är min mens 3 dagar försenad och jag är så nervös att jag knappt kan sova, kan jag vara gravid? kan kondomen ha spruckit? snälla svara imorgon vet inte vad jag skall ta mej till :((((((( vad är chanserna

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
29.09.2014
Hej!
Lugn, andas! Hälsovårdaren och sexualrådgivaren Tessi har fått din fråga och ska försöka hinna svara så fort som möjligt! Håll ut <3
Hälsar ungdomsinforamtören Liselott
Hej.
Det låter inte som om det finns någon anledning för dig att oroa dig. Du skriver att ni först hade smeksex, och att han då kom. Men som jag förstår det på det du skriver var han alltså inte inne i dig utan kondom? Sedan satte ni på kondom och hade sex, och då fick han inte utlösning om jag förstått rätt? Så länge han inte har varit in i dig utan kondom så är risken för graviditet ytterst liten.
Om kondomen hade spruckit så hade ni nog märkt det. Och ägglossningstesterna som man gör på internet baserar ju sig på statistik och medeltal av hur kvinnans ägglossning borde fungera, så med andra ord finns det ingen som helst garanti för att du faktiskt hade ägglossning just då.
Eftersom ni använde kondom så antar jag att du inte äter p-piller, och då är det inte så konstigt om mensen är lite oregelbunden (speciellt om du nu är så nervös att du inte kan sova.)
Så ta några djupa andetag och slappna av bara. Jag tror inte att du är gravid. Eftersom du redan är sen så kan du ju för all del testa dig om du vill för säkerhets skull, men jag tror nog att mensen kommer igång bara du slappnar av.
Kramar
Tessi