Ensam
26.05.2024
Jag är 17 år och har aldrig haft en flickvän. Ingen har någonsin haft ett crush på mig. Jag är ledsen att jag missar sånhär teenage love men jag är också typ rädd att jag ska vara ensam hela livet.
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
27.05.2024
Hej!
Tack för att du skriver in till oss. Jag kan lova dig att du är långt ifrån ensam med att känna så här. Det är verkligen jättesynd att något sådant som kärlek har blivit marknadsfört som en sak som alla måste uppleva under en viss tid i livet. Kärlek och romantiska relationer som är så otroligt intima och personliga är inte något man kan eller ska tvinga fram. Man ska heller inte känna stress över att få ha den upplevelsen när man är så ung som dig. Såklart förstår jag att det är något du vill ha och jag kan lova dig att det kommer du också att få en vacker dag. Jag hoppas bara att du inte faller i den här fällan där du känner att du måste uppleva teenage love för att ha en spännande och meningsfullt ungdom.
Man kan lätt få bilden av att ungdomen är till för att ha romantiska och sexuella upplevelser till höger och vänster men så är inte fallet. Man blir heller inte en bättre partner bara för att man börjat ha förhållanden i tidig ålder. Vissa som haft långa relationer under sin ungdomstid kan i efterhand känna att dom inte fick uppleva sin ungdom till fullo på grund av att dom var i en seriös relation. Men så är inte heller fallet. Det finns ingen regelbok för hur ungdomen bör kännas eller upplevas. Ungdomen är vad DU gör den till. Vissa väljer att spendera den ihop med en partner, vilket absolut är okej, medan andra väljer att vara singlar, vilket också är okej. Försök att inte fundera så mycket på vad du “borde” göra och satsa istället på sådant som känns meningsfullt för dig och får dig att må bra. Det är så du skapar en bra ungdomstid för dig själv.
Sedan vill jag vara tydlig med att du inte kan veta ifall någon haft en crush på dig eller inte!!!! Speciellt i ung ålder blir man lätt lite kär till höger och vänster (inte alla men många). Men det är inte alltid som man utforskar varje liten förälskelse man får. Som barn eller tonåring är det väldigt sällan man faktiskt vågar visa eller berätta för någon att man gillar hen. Sådant kan vara svårt även som vuxen. Du kan fundera för dig själv ifall du någonsin gillat/varit kär i en tjej utan att visa eller berätta det för henne? Jag tror personligen inte att problemet ligger i att tjejer inte gillar dig eller kan få en crush på dig utan jag tror snarare att du behöver jobba på din självkänsla lite. Om man bara utgår från att ingen tjej haft en crush på en är det lätt hänt att man missar när det faktiskt händer. Men som sagt behöver du inte ha en romantisk relation för att ha en händelserik och bra ungdomstid.
Kom ihåg att ungdomen sist och slutligen är en väldigt liten del av livet. Man ska inte behöva känna press och försöka klämma in massa olika upplevelser under en så kort period. Du har verkligen hela livet framför dig att uppleva allt möjligt och samla på dig många olika erfarenheter. När det kommer till kärlek och relationer har de allra flesta sin första, seriösa relation i vuxen ålder. Och tro mig det känns lika pirrigt, spännande och fantastiskt oavsett vilken ålder man än är. Så du har verkligen inte bråttom alls. Men om du är jättesugen på att utforska romantiska relationer och behöver lite tips och stöd så får du alltid ta kontakt hit så kan vi tillsammans fundera kring dessa saker.
Kram <3
Rosanna