Pojkvän
20.05.2024
Hej jag har hittat en pojke. Vi går i samma skriftskola och jag gillar honom verkligen. Jag vet inte vad han heter och vi är ungefär 50 personer. Jag vet inte hur jag ska få hans snäp och jag vet inte hur jag ska få veta om han är tillsammans med någon eller om han gillar mig eller någonting. Snälla hjälp mig. Lavalampan
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
21.05.2024
Hej!
Vad roligt att du gillar en kille. Det är ju extra spännande att ni går i samma skriftskola dessutom. Då är det nog inte omöjligt att få kontakt med honom.
Det är helt okej att du inte vet så mycket om honom i nuläget. Du får helt enkelt börja med att föröka få kontakt med honom på något sätt. Har du vänner eller bekanta i skriftskolan som kan hjälpa dig? Ni kan t.ex. försöka närma er den här killen och hans vänner i grupp. Kanske ni alla kan försöka bli vänner med hans vänner och börja i den änden.
Du kan också försöka att sätta eller ställa dig nära honom och försöka kasta lite blickar åt hans håll. Om ni får ögonkontakt kan du le mot honom. Det är ett bra sätt att visa intresse med sitt kroppsspråk. Du kan också börja hälsa på honom när ni ses eller när ni går förbi varandra. Om du känner dig modig kan du gå fram och prata med honom. Då vet han i alla fall att du finns och att du är intresserad av att bekanta dig med honom.
Du kan säkert räkna med att ni alla kommer lära känna varandra lite bättre under skriftskolan så du behöver inte ha bråttom. Kanske har du och den här killen någon gemensam bekant som du kan prata lite med och fråga ifall den här killen har en flickvän eller inte.
Det är också helt okej att du frågar den här killen rakt ut ifall du får lägga till honom på snapchat. Jag tycker inte att man ska behöva dölja att man är intresserad av någon. Det värsta som kan hända är att den andra inte känner samma sak. Även om det kan göra ont så är det inte något man behöver ta stress över. Man får istället vara stolt över sig själv att man var modig och vågade ta en chans. I bästa fall får du hans snapchat och då kan ni börja ha kontakt där mellan skriftskoleträffarna.
Om ni får kontakt via snapchat eller under skriftskolan kan du i första hand fokusera på att lära känna honom. Ställ frågor om honom och berätta sedan något om dig själv. Vad har ni gemensamt och vad kan ni båda relatera till? Vad gillar ni att göra på fritiden? Har ni några hobbyer eller har ni samma musiksmak? Det här är exempel på saker ni kan tala om. Ifall ni hittar något speciellt som ni har gemensamt kan ni börja fördjupa er i det när ni pratar med varandra.
Du behöver som sagt inte ha bråttom utan du kan istället sätta som mål för dig själv att ta ett litet steg varje gång ni ses. En dag kan du försöka slänga blickar mot honom, en annan dag kan du försöka le. En vacker dag kanske du vågar dig på att hälsa på honom för första gången och plötsligt en dag känns det bekvämt och naturligt att säga en hel mening till honom. Det är helt okej att det tar lite tid. Försök istället att njuta av den här spännande känslan du har inom dig och lita på att du är perfekt precis som du är oavsett om dina känslor blir besvarade eller inte.
Jag hoppas det här var till någon hjälp! Lycka till och njut av sommaren!
Kram <3
Rosanna