kostar abort för ungdomar
14.04.2020
Hej jag undrar om abort kostar för ungdomar i korsholm. Man kan ju göra abort utan att ens föräldrar vet om det men ifall det kostar hur skall man ha råd med det och vad skall man göra då? Berätta allt ni vet om abort och om de gör sjukt och hur länge tar det sjukt efter åt och hur länge tar det att göra en abort. Alltså vill veta allting panikslagen brud

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.04.2020
Hej.
Då man skall göra en abort så innebär det att man gör ett besök vid en poliklinik på sjukhuset, så det innebär att man betalar en poliklinikavgift. Hur mycket den är kan variera lite mellan olika sjukhus men t.ex. på Vasa Centralsjukhus är den 41,20 euro - så med andra ord är det det man betalar för en abort.
Du kan läsa mer om abort här.
Så om du nu är gravid så kontaktar du preventivrådgivningen på din hemort. Kontaktuppgifterna dit hittar du på nätet. Du kommer att få en remiss till provtagning på hvc (urinprov) och efter det får du träffa en läkare som skriver remissen till sjukhuset.
Jag förstår att det kan kännas jobbigt att berätta om saken för dina föräldrar, och med tanke på din ålder så är de fortfarande ansvariga för dig (trots att du har självbestämmanderätt i medicinska frågor). Hur som helst så behöver du någon som följer med dig till sjukhuset och någon som hämtar dig därifrån och (om aborten görs hemma) övervakar dig under tiden.
Hur ont det gör beror lite på hur långt gången graviditeten är, men vid behov kan man ta värkmediciner. Det är främst under själva "utdrivningen" som det gör ont, men smärtan håller inte i sig med samma intensitet hela tiden. Det gör inte lika ont som en förlossning - men ofta mer ont än en vanlig mens. Redan dagen efter aborten är smärtan nästan borta, eventuellt kan man känna lite ömhet - ungefär som mensvärk.
Jag rekommenderar att du ringer till preventivrådgivningen så fort som möjligt så att de får boka en tid åt dig. De kan också svara på alla de frågor du har.
Kram
Tessi